Koska olet viimeksi kysynyt itseltäsi, omalta yhteistyökumppaniltasi tai asiakkaaltasi, miksi tämä ei enää tunnu samalta kuin silloin joskus? Missä on se jokin, joka meillä suhteen alussa oli ja joka nyt tuntuu kadonneen arjesta kokonaan?

Aika ajoin kuulen tarinoita, jotka kertovat hiljattain syntyneistä, ikävästi verestävistä haavoista asiakkaan ja yhteistyökumppanin luottamussuhteessa. Silloin oloni on kuin parisuhdeterapeutilla, jonka luokse varattuun istuntoon on saapunut ainoastaan se suhteen satutettu osapuoli. Mietin, mikä pohjimmiltaan aiheuttaa tämän henkisen orvaskeden rikkoutumisen? Mikä on saanut hehkun himmenemään? Hehkun, joka joskus yhteistyön alussa sai odottamaan seuraavan viikon palaveria jo perjantaina.

Kaksisuuntainen tie

Toimiva kumppanuus ja luottamussuhde yhteistyökumppanin ja asiakkaan välillä vaatii töitä kuten mikä tahansa suhde. Hyvään liittoon kuuluu sparrausta ja haastamista. Pidemmän päälle suhde ei toimi, jos vain toinen osapuoli on valmis näkemään vaivaa. Yhteinen tie on lyhyt, jos ainoastaan toinen on halukas ja kykenevä kehittämään omaa toimintaansa. Vaatii vahvuutta pystyä avoimesti tunnustamaan sisäiset heikkoutensa ja kehittymisen paikkansa, joita meillä kaikilla on.

Kumppanien täytyy sisimmissään haluta myös samoja asioita. Yhteispeli ei toimi, jos osapuolten tahtotila ja toimintatavat eroavat toisistaan. Joskus käy niin, että yhteinen maali nähdään kuherruskauden ajan, mutta arki paljastaakin erot askelkuvioissa. Se on kuin rakastunut pari tanssisi saman musiikin tahtiin, vaan toinen tangoa ja toinen tanhuja. Ennemmin tai myöhemmin jompikumpi turhautuu ja lähtee tanssilattialta.

Jos suhteessa menee pidempään huonosti, tulee helposti halu tiirailla vieraisiin (neuvottelu)pöytiin. Huomisen työt ansaitaan tämän päivän työllä, ei sopimuksilla. Täytyy pitää aktiivisesti huoli siitä, että kun oma kumppani menee illalla nukkumaan, hän heittää untuvapeiton tyytyväisenä päälleen. Kukapa haluaisi oman mielitietyn pyörittävän esimerkiksi näitä kysymyksiä mielessään: olenko hänelle itsestäänselvyys, miksi minua ei ymmärretä, olenko tehnyt jotain väärin?

Rehellisyys kumppanin perii

Auervaara joutui aikoinaan pulaan ihan syystä. Täytyy varoa lupaamasta liikoja. En minäkään voinut silloiselle ihastukselleni, entiselle tyttöystävälleni ja nykyiselle vaimolleni väittää olevani pitkä, tumma, tuuheatukkainen ja melkoisen hyvä tanssimaan. On pidettävä huoli siitä, että lupaukset pystyy toteuttamaan niin juhlassa kuin arjessakin. Toisille treffeille ei pääse, eikä toinen projekti koskaan käynnisty, jos luotu mielikuva osoittautuu epätodeksi.

Kun tavoitteena on pitkäaikainen kumppanuus, rehellisyys vie kaikkein pisimmälle. Tämä pahimmillaan ja parhaimmillaan herkkä suhde ei todennäköisesti kuitenkaan näe nahkahääpäiväänsä, jos yhteinen arki ei kestä rakentavaa kritiikkiä ja rehellisen dialogin ympärille rakentuvia kehityskeskusteluja.

Kannustankin kaikkia suhteen tilaa käsittelevään, avoimeen vuoropuheluun oman kumppanin kanssa – johtakoon se sitten uudestaan syttyvään intohimoon tai suhteen kauniimpaan päättämiseen. Jos olette koskaan merkinneet toisillenne jotain, kannattaa suhde viedä myös loppuun toista kunnioittaen. Tällöin tulevaisuutta eivät varjosta exien painolasti, pelot tai katkeruus.

Fakta on, että vaikka uusiutuminen toki virkistää, ei yhteistyökumppaniakaan kannata vaihtaa pelkästä vaihtamisen ilosta. Ei saa myöskään mennä sormi suuhun, jos samaan pöytään tulee muitakin kumppaneita. Yhteispeli yleistyy koko ajan, ja eri yhteistyökumppanien parasta osaamista yhdistetään parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Tällöin mustasukkaisuudelle ei saa olla sijaa. Muutoin riskinä on, että tavoite hämärtyy ja asiakkaan etu kärsii.

Rohkeutta peliin

Hiljaisuus tuskin kääntää asioita parempaan suuntaa. Kysy seuraavan tilaisuuden tullen suoraan yksi rohkea kysymys: miksi meidän arkemme tuntuu tältä? Se voi avata hyvän keskustelun, ja kadonnut kipinä sekä ensihuuma voivat hyvinkin syttyä uudelleen. Se vaatii toki töitä ja myös katseen kääntämisen omaan peiliin.

Arki muodostuu pienistä asioista. Korosta kumppanisi vahvuuksia ja uskalla rohkeasti paljastaa omat heikkoutesi. Tehkää toisistanne parempia. Jos ei ole luottamusta, ei ole kivijalkaa, jonka päälle talopakettia tai strategiaa kannattaa lähteä rakentamaan. Yhteispeli ei saa olla tukahduttavaa kiinni pitämistä, vaan sylin pitämistä avoinna.

Jatkan mielelläni keskustelua aiheesta, olit sitten nykyinen, entinen tai potentiaalinen asiakas. Tämä on minulle sydämen asia. Tule käymään, soita tai laita viestiä: olli.lehtisalo@villivisio.fi ja 045 6371 571.

Kirjoittaja Olli Lehtisalo,
myyntijohtaja

Yleiset asiakasymmärrys markkinointiviestintä