Tänään in ja huomenna out?

28.11.2018 | Karri Harju

Ammennan monesti inspiraatiota markkinointiviestinnän suunnittelussa muotimaailman lainalaisuuksista ja hyvistä caseista. Muodin ja lifestylen toimialoilla brändinhallinta on useimmiten suoraan yhtiöiden DNA:ssa. Monet yleiset kuluttajaliiketoiminnan käytänteet ovat saaneet alkunsa jo viime vuosisadan alussa muotitaloista. Hyvänä esimerkkinä kerrottakoon vaikkapa lisenssivalmistaminen, joka alkoi, kun Chanel ulkoisti alunalkujaan Chanel N°5:n hajuvesituotannon. Keräsin alle kuusi vinkkiä markkinointiviestintään muodin maailmasta.

Visuaalisuus merkitsee

Kuvat ja visuaalisuus merkitsevät paljon, jopa b-to-b-yritykselle. Huolehdi, että yrityksesi ja brändisi visuaalinen ilme on kaiken aikaa korkealla tasolla. Muodissa ja mallibisneksessä vakiintunut sanonta on, että olet tasan niin hyvä kuin viimeinen kuvauksesi. Tämä koskee myös sinun yritystäsi.

 

Sosiaalinen media on (vieläkin) erittäin tehokas väline

Erityisesti, jos tuotteesi kuuluu lifestyle- tai kuluttajakategoriaan, on sosiaalisen median rooli tärkeä. Luo strategia siten, että se kulkee rinnan hakukoneoptimoinnin ja maksetun verkkonäkyvyyden kanssa.

Keskustelulla pitkäaikaista sitoutumista

Laskeudu rohkeasti pois norsunluutornista ja keskustele. Muodin parissa tämä näkyy vaikkapa designerien tai mallien avoimina sometileinä, jossa paljastuvat niin viimeisimmät työt kuin elämäntapa – silti maanläheisellä ja lähestyttävällä tavalla.

Sidosryhmä- ja asiakasdialogista on toki paljon puhuttu ja se on monille vaikea asia. Kaikkia ei tarvitse puhutella ja puhuttaa, mutta löydä ne tahot, jotka liiketoimintaasi hyödyttävät. Keino voi olla luoda yrityksen brändin näkyvyys vahvaksi sosiaalisessa mediassa jatkuvalla kuluttaja- ja vaikuttamarkkinointidialogilla tai se voi olla b2b-yrityksen vahvan asiantuntijuuden vieminen sellaisille kentille, joissa keskustelu voi luontevasti syntyä.

Kuluttajilla on lyhyt muisti

Huippubrändit mainostavat jatkuvasti sekä huolehtivat omasta näkyvyydestään niin perinteisissä medioissa kuin sosiaalisessa mediassa. Muoti on äärimäinen esimerkki siitä, että yksi viikko hiljaisuutta voi aiheuttaa kuluttajalle siirtymisen seuraavaan brändiin. Vaikka peli ei ole yhtä armotonta toimialallasi, muista pitää ääntä. Ansaitse oikeutus liiketoiminnan olemassaololle ja pidä se asiakkaasi top of mindissa.

Valmistaudu ja viimeistele

Kun muotibrändi esittelee jotain uutta, on muotinäytöksen tai kuvien takana tunteja ja tunteja valmistelevaa työtä. Jokainen detalji on tarkkaan harkittu ja toteutettu. Vaikka oma budjettisi olisikin pienempi kuin huippubrändillä, miksi laskisit rimaasi yhtään sen alemmaksi? Konkreettisesti voit varmasti vielä kerran tarkistaa ja hioa myyntiprensentaatiotasi, verkkosivuston sisältöä tai tuotekuviasi kohti täydellisyyttäsi. Kyllä, se on sen arvoista!

Tänään in ja huomenna out

Trendit muuttuvat kuluttajatottumuksissa. Vaikka oma liiketoimintasi ei olisikaan suoraan kuluttajarajapinnassa, niin huomioi silti muuttuva ympäristö. Trendit vaikuttavat siihen, miten kuluttajat käyttävät tuotteita tai palveluita tai vaikkapa millaista sisältöä he kuluttavat. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että tuotteen tai palvelun tarvitsisi itsessään muuttua nopeasti, vaan tarvitaan nopeaa kykyä mukautua uusille markkinointialustoille ja havaita makrotason kuluttajatrendejä sekä vastata niihin olemassa olevalla tuotteella.

Kirjoittaja

Karri Harju, viestintäkonsultti

Lisää kirjoittajalta:

Tuoreita ajatuksia:

Strategialla on syystä huono maine

Hyvästä strategiasta ihminen löytää itsensä ja hyötyä itselleen. Sellaista on ilo toteuttaa. Miksei useampi strategia puhuttele?

30.10.2019 Strategia · Viestintä ·

Viestinnän asiantuntija kysyy ja kuuntelee enemmän kuin vastaa

Miten kukaan ulkopuolinen voi tietää, millä tavalla juuri meidän organisaatiossamme hyvää sisäistä viestintään olisi paras tehdä, jotta olisimme valmiimpia jatkuvien muutosten edessä? Lue, millaisiin tilanteisiin viestinnän asiantuntija arjessa tupsahtaa ja miten ne strategiasta poimitut arvot siihen liittyvät.

21.10.2019 Strategia · Viestintä ·

Johtaja, älä viesti, älä ainakaan sisäisesti

Aito osallistaminen, ennakoiva dialogi ja vuoropuhelu henkilöstön kanssa mahdollistaa yrityksen strategian toteutumisen aina asiakkaissa saakka.

02.09.2019 Strategia · Viestintä ·