J. Rinta-Jouppi

Eurot oikeaan paikkaan, liidit vuodessa kolminkertaiseksi

Syksyllä 2018 Villivisio ja J. Rinta-Jouppi alkoivat kunnolla pöyhiä digimarkkinointia yhdessä. Yhdessä tehtiin muutosta, virheitä ja mitattavaa tulosta.

J. Rinta-Jouppi Oy on perinteikäs autokauppa, jolla on 14 toimipistettä eri puolilla Suomea. Syksyllä 2018 Villivisio ja J. Rinta-Jouppi alkoivat kunnolla pöyhiä digimarkkinointia yhdessä, tavoitteena kasvu digiloikalla. Sen edellytyksenä oli selkeästi hahmottaa nykytilanne ja mihin ongelmaan olemme etsimässä ratkaisua.

Digimarkkinoinnin muutos on vaatinut liidiprosessin purkamista ja seurantaa, myyntimäärien, katteiden ja kannattavuuden järjestelmällistä mittaamista. On etsitty vastausta siihen, mikä markkinointi kannattaa. Digimarkkinoinnin ohella toteutimme myös mm. verkkosisältöjä, printtimainontaa ja valtakunnallisia monikanavakampanjoita.

Numerot kertovat oikeasta suunnasta

Vuodessa on menty reippaasti eteenpäin. Vaihtoautojen tarjouspyynnöt kasvoivat 229% ja asiakkaille heidän vaihtoautoista tehtävät ostotarjoukset 218%. Ketjun myymien autojen kappalemäärä kasvoi 17 prosentilla – laskevasta markkinasta huolimatta. Pelkästään joulukuussa 2019 kappalemääräinen myynti kasvoi 38 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Verkkosivujen päivittäinen kävijämäärä pomppasi yli 65% ja kasvaa tasaisesti edelleen.

Digimarkkinoinnissa mikään ei ole valmista eikä tule valmiiksi. Koko ajan löytyy petrattavaa ja pelikenttä muuttuu. Ylpeys ja mukavuus on vaarallista. On se silti hienoa välillä iloita onnistumisista.

Asiakkaan sana: digitaalisuus avaa koko pakan

Rinta-Joupilla näiden tulosten saavuttaminen on vaatinut uuden oppimista ja muutosta – niin markkinoinnin kuin johtamisen. Digitaalisuus avaa koko liiketoiminnan pakan ja paljastaa asioita kiinnostavasti. Ratkaisuja hakiessa on löytynyt uusia ongelmia, joihin on edelleen lähdetty etsimään vastauksia.

Olemme mitanneet verkossa tapahtuvien asioiden lisäksi esimerkiksi kivijalan tuloksia. Tietoja yhdistelemällä hahmotamme paremmin koko myyntiprosessin.

Laadukkaaseen markkinointiin sijoittamalla on saatu enemmän

Digitekemisessä on muutettu strategia, kanavat, viestit ja laatu. Virheitä on tehty ja tekeminen on ollut välillä kirpeää. Muutos on ollut raju, mutta tuloksia on saatu nopeasti.

Suosittelen vastaavaa jumppaa etenkin yrityksille, joiden toimiala on murroksessa ja jossa samoista asiakkaista taistellaan kilpailijoiden kanssa. Junan on liikuttava, jos aikoo pysyä busineksessa.
 
Teemu Markkanen, markkinointipäällikkö
J. Rinta-Jouppi Oy

Katso koko kavalkadi

Referenssit