J. Rinta-Jouppi Oy on perinteikäs autokauppa, jolla on 14 toimipistettä eri puolilla Suomea. Syksyllä 2018 Villivisio ja J. Rinta-Jouppi alkoivat kunnolla pöyhiä digimarkkinointia yhdessä, tavoitteena kasvu digiloikalla. Edellytyksenä oli selkeästi hahmottaa nykytilanne ja mihin ongelmaan olemme etsimässä ratkaisua.

Digimarkkinoinnin muutos on vaatinut liidiprosessin purkamista ja seurantaa, myyntimäärien, katteiden ja kannattavuuden järjestelmällistä mittaamista. On etsitty vastausta siihen, mikä markkinointi kannattaa. Digimarkkinoinnin ohella toteutimme myös mm. verkkosisältöjä, printtimainontaa ja valtakunnallisia monikanavakampanjoita.

Kumppanuuden kulmakivinä toimivat palvelukokemuksen vahvistaminen, yrityskulttuurin muovaaminen ja vaikuttava markkinointiviestintä. Samalla mietimme, mikä erottaa J. Rinta-Joupin muista toimijoista. Kirkastimme autokauppaketjun mainonnan visuaalisen identiteetin ja puhetavan. Uusittu brändi on rohkea, mutta tuntuu omalta.

Saavutimme 2019 historian parhaan automyynnin

Vuodessa kiihdytimme hurjasti eteenpäin. Vaihtoautojen tarjouspyynnöt kasvoivat 229% ja asiakkaiden vaihtoautoista tehtävät ostotarjoukset 218%. Ketjun myymien autojen kappalemäärä kasvoi 17 prosentilla – laskevasta markkinasta huolimatta. Suomessa vuonna 2019 käytettyjen henkilöautojen, matkailuautojen ja pakettiautojen myynti väheni alalla kappalemäärissä laskettuna valtakunnallisesti 1,1 % ja uusien autojen rekisteröinnit vähenivät 5,2 %. (Traficom ja Autoalan Tiedotuskeskus, 2020)

Pelkästään joulukuussa 2019 kappalemääräinen myynti kasvoi 38 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Verkkosivujen päivittäinen kävijämäärä pomppasi yli 117% ja kasvaa tasaisesti edelleen.

Digimarkkinoinnissa mikään ei ole valmista eikä tule valmiiksi. Koko ajan löytyy petrattavaa ja pelikenttä muuttuu. Ylpeys ja mukavuus on vaarallista. On se silti hienoa aina iloita onnistumisista.

Villivision asiakkuusjohtaja Pauli Nurminen korostaa, että yhteistyö aloitettiin haastavassa tilanteessa.

”Saimme kovia tuloksia aikaiseksi laskevassa ja turbulentissa markkinatilanteessa kaikilla tärkeillä mittareilla mitattuna. Saavutimme kaiken sen mitä loppuvuodesta 2018 asiakkaan kanssa sovimme. Vuosi 2019 oli erittäin opettavainen.”

Asiakkaan sana: digitaalisuus avaa koko pakan

Rinta-Joupilla näiden tulosten saavuttaminen on vaatinut uuden oppimista ja muutosta – niin markkinoinnin kuin johtamisen. Digitaalisuus avaa koko liiketoiminnan pakan ja paljastaa asioita kiinnostavasti. Ratkaisuja hakiessa on löytynyt uusia ongelmia, joihin on edelleen lähdetty etsimään vastauksia. Olemme mitanneet verkossa tapahtuvien asioiden lisäksi esimerkiksi kivijalan tuloksia. Tietoja yhdistelemällä hahmotamme paremmin ensimmäistä kertaa koko myyntiprosessin.

Laadukkaaseen markkinointiin sijoittamalla on saatu enemmän.

Digitekemisessä on muutettu strategia, kanavat, viestit ja laatu. Virheitä on tehty ja tekeminen on ollut välillä kirpeää. Muutos on ollut raju, mutta tuloksia on saatu nopeasti. Suosittelen vastaavaa jumppaa etenkin yrityksille, joiden toimiala on murroksessa ja jossa samoista asiakkaista taistellaan kilpailijoiden kanssa. Junan on liikuttava, jos aikoo pysyä busineksessa. Tämä on yhteistyön tulosta.

Teemu Markkanen, markkinointipäällikkö
J. Rinta-Jouppi Oy