Työ 

Visuaalinen identiteetti  

Lähdökohdat 

Tampereen sykkeessä Hämeenkadulle vuonna 1974 avattu Sokos on elänyt kaupungin mukana pian 50 vuotta. Tuona aikana Sokos on juurruttanut paikkansa yhdeksi kaupungin keskeisimmistä ja ikonisimmista ostoskohteista. 

Maailman muuttuessa kivijalkakauppojen on keskityttävä tarjoamaan asiakkaille elämyksiä, joita ei verkossa shoppaillessa voi kokea. Tampereen Sokoksen mittavat muutostyöt vastaavat kokonaisuudessaan tähän tarpeeseen, josta osa on neljännen kerroksen ravintoloiden uudistus. Nyt legendaarista kahvila- ja lounastarjontaa kehitetään ja luodaan uudelleen ihmisten muuttuvien ostostottumusten kanssa. 

Tavoite 

Sokoksen uuden neloskerroksen ravintola- ja kahvilapalveluiden tulee löytyä helposti yhdestä ja samasta paikasta. Tavoitteena oli luoda visuaalinen identiteetti kutsuvalle ruokakeskittymälle, jonka monipuoliset tarjoomat eroavat toisistaan kutsuvasti ja raikkaasti. Menneiltä vuosilta asiakkaiden suosikkituotteet pysyvät mukana, minkä lisäksi mukaan tuodaan uusia tuulia kaukomaiden makumaailmoista skandinaavisella twistillä. 

”Haluamme tarjota asiakkaillemme laadukkaan ja monipuolisen kattauksen erilaisia makukokemuksia uudistetuissa ja nykyaikaisissa puitteissa sekä kasvattaa ravintolatoiminnan myyntiä uusien ravintoloiden ja tarjottavien makujen kautta.” 

Kohderyhmä 

Sinkut, dinkut ja perheelliset. Tämän lisäksi tulevan Prisman asiakkaat sekä kiinteistössä muuten asioivat aikuiset ja lapset – ja kaikki sellaisetkin, jotka eivät vielä pidä Sokoksen kokonaisuutta potentiaalisena ostopaikkana. 

Toteutus 

Suunnitteluprosessi alkoi ainutlaatuisella päätöksellä: yhden kattobrändin alle tuli koota kolme erilaista ravintolakonseptia niin, että ne erottuvat toisistaan, mutta henkivät tunnistettavasti samaa. 

Vaihtoehdoista kattobrändin nimeksi valikoitui Sokos 4. Nimi sisältää tamperelaisille tutut elementit: Sokoksen ja viittauksen neljänteen kerrokseen, jonka kahvila- ja lounastarjonta on kaupunkilaisille tuttua jo vuosikymmenten ajalta. Sokos 4 nivoo alleen kolme omilla nimillään kulkevaa kokonaisuutta: Kaffe (kahvila), Salad (salaattiravintola) sekä filippiiniläistä ja skandinaavista makumaailmaa yhdistelevä Filppa. 

Sokos 4 -kokonaisuuden ilme on hillitty ja rauhallinen, jotta ravintolat pirteine ja erottuvine sävyineen saavat ansaitsemansa huomion. Värejä käytetään materiaaleissa monipuolisesti myös opastamaan ja kertomaan, minkä värin ja nimen alta asiakas saa minkäkinlaista tarjottavaa.  

Sokos 4:n kuvamaailmaan kuuluvat tunnelmalliset, herkulliset, ravintolakohtaiset runsaat ruokakuvat sekä kuvia tilasta ja asiakkaista nautiskelemassa. Elämää ja liikettä, väriä ja tunnelmaa! 

Asiakkaiden ja sokoslaisten toiveet ja ideat olivat Sokoksen uudistuksessa keskeisessä roolissa ja loivat suuntaviivoja myös ravintolakokonaisuudelle.