Työ

Ihmiset ensin -rekrytointikonsepti

Tiimi

Markkinoinnin projektipäällikkö Mari Huida, POK
Rekrytointipäällikkö Heini Salo, POK
Rekrytoinnin asiantuntija Kreetta Luoma, POK
Asiakkuusjohtaja Henna Kärkkäinen
Luova johtaja Karri Gardemeister
AD Timo Havu   
Copy Toni “Dino” Liimatainen
Visuaalinen suunnittelija Petra Suominen

Haaste

Rekrytointiviestintä on iso osa Pirkanmaan Osuuskaupan viestintää. POK hakee vuosittain satoja eri alojen ammattilaisia ympäri Pirkanmaata erilaisiin tehtäviin. Mukana on työntekijä-, vastuu- ja esihenkilö rekrytointeja, mikä asettaa viestinnälle omat haasteensa: hakemuksia on paljon ja ne ovat hyvin erilaisia. 

POK halusi päivittää rekrytointiviestinnän uuden strategian mukaiseksi. Strategian kantava ajatus on Ihmiset ensin, jonka tulisi näkyä myös uusien pokkilaisten rekrytoinnissa. Myös linjakkuudella on merkitystä, kun POK kehittää työnantajamielikuvaansa yhtenä alueen suurimpana työnantajana. 

Toteutukset

POK:n strategiset linjaukset olivat selvät, joten konseptointityön aloittaminen oli varsin helppoa. Työ starttasi POK:n ja Villivision yhteisellä työpajalla: puhuimme tavoitteista, oikeanlaisista hakijoista ja heidän motiiveistaan. 

Yhteistyön tuloksena syntyi konsepti nimeltä ”Ihmisten työpaikka”. Se tarkoittaa, että ihmiset ovat POK:n kaiken tekemisen keskiössä asiakkaista työntekijöihin. POK panostaa molempien hyvinvointiin, eivätkä työntekijät ole koskaan vain työntekijöitä, vaan ihan oikeita ihmisiä harrastuksineen, haaveineen ja intohimoineen. Pirkanmaan Osuuskaupan jokaisella työntekijällä on lupa olla aidosti juuri sellainen kuin on, kotona ja vapaa-ajalla. Ihminen on muutakin kuin työnsä.

Tavoitteet

Parempia työhakemuksia, vähemmän huteja.

– Kaipasimme muutosta yhtenäiseen näkyvyyteen, jotta saisimme osuvampia hakijoita meillä avoinna oleviin tehtäviin. Myös työnantajakuvan ja hakijakokemuksen kehittäminen liittyivät tavoitteisiin, toki nämä ovat isoja kokonaisuuksia ja rakentuvat laajemmalla liiketoiminnan ja tukitoimintojen tekemisellä, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan rekrytointipäällikkö Heini Salo.

Tulokset

Rekrytointikonsepti toteuttaa POK:n strategiaa: työntekijät nostetaan viestinnän pääosaan ihmisinä. Tämä on tärkeä huomio esimerkiksi nuorten kohderyhmässä. Pirkanmaan Osuuskauppa on alueella iso työllistäjä, joka rekryää säännöllisesti alkuvuoden aikana satoja nuoria kesätyöläisiä. Viime kesänä 2021 POK:lla työskenteli noin 500 kesätyöntekijää ja noin 700 Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelijaa.

– Rekrytointikonsepti on otettu hyvin vastaan kentällä. Se kuvaa hyvin reseptiämme ja tavoitetta olla monenlaisten ihmisten työpaikka. Saimme kiitosta myös siitä, että työntekijät otettiin mukaan konseptin rakentamiseen ja että konsepti on hyvin soveltuva eri käyttötarkoituksiin, Salo kertoo.

Yhtenä onnistumisen merkkinä voidaan pitää Sastamalan Prisman rekrytointia. 

– Loppuvuodesta teimme ensimmäisen Sastamalan Prisman vastuuhenkilörekrytointikampanjan ja siihen saatiin noin 100 hakijaa. Alkuvuodesta rekrytointi jatkui Prisman työntekijän ja kesätyöntekijän hauilla, joihin saimme hakemuksia yhteensä 320. Vaikka ensisijainen tavoitteemme ei ole hakemusten määrä vaan laatu, kertovat nämä luvut tällä alueella isosta onnistumisesta. Uskon, että tähän on osaltaan vaikuttanut tuttu kampanjailme ja viestinnän laadukas työ näkyvyyden eteen, Salo iloitsee.

Uuden konseptin myötä rekrytointiviestintä on myös tekijöille selkeämpää. Toistuva struktuuri on tuonut kaivattua kirkastusta POK:n rekrytointikumppani Eezylle. Konsepti on puhutellut myös ammattilaisia. Ihmisten työpaikka -konsepti valittiin mukaan Vuoden Rekrykampanja 2021-ehdokkaaksi. Kisan järjesti Duunitori.

Katso koko kavalkadi