Pirkanmaan Osuuskaupalla (POK) on takana vauhdikas vuosi. Koronasta huolimatta strategiauudistus ja siitä kumpuava tekeminen arjen helpottamisen, hyvinvoinnin ja vastuullisuuden ympärillä polkaistiin käyntiin. Kaveriksi tulevalle muutosmatkalle on löytynyt monivaiheisen kilpailutuksen myötä tamperelainen strateginen markkinointi- ja viestintätoimisto Villivisio. Yhteistyösopimus kattaa muun muassa POK-brändin, ravintolaliiketoiminnan ja HR:n markkinointitarpeet.

POK:n palvelupaletin muodostavat Prismat, S-marketit, Salet, Food Market Herkku ja Sokos Herkku, S-Pankki-pisteet, ABC-liikenneasemat, Kukittamot, Sokos-tavaratalo ja Emotionit, Osuuskaupan omat ravintolakonseptit, Prisma parturi-kampaamot, sekä ruoan verkkokauppa – yhteensä siis 115 toimipaikkaa. Kiikarissa olikin kumppani, joka hallitsee laajat kokonaisuudet, uskaltaa haastaa ja jolle Pirkanmaan ja pirkanmaalaisten hyvinvointi ovat sydämenasia.

”Villivisio vakuutti meidät kilpailutustyönsä ohella niin asenteellaan kuin asiantuntijuudellaankin. Pirkanmaan kehittäminen sykkii kaiken toimintamme keskiössä ja Villivision vaikuttava työ esimerkiksi Tampereen Ratikan, Sokos Hotel Tornin ja Ratinan kauppakeskuksen parissa viestivät meille tästä yhteisestä arvomaailmasta ja kyvystä orkestroida isompaakin pumppua. Ennen kaikkea tekemisen tulee kuitenkin olla hauskaa ja mahtavat henkilökemiat hehkuivat heti, kun tiimimme tapasivat toisensa ensikertaa,” Pirkanmaan Osuuskaupan markkinoinnista vastaava Mari Huida iloitsee.

”POK on näyttäytynyt meille jo ennen yhteistyön starttia vastuullisena, osallistavana ja yhteisöllisenä pelurina. Elämme erikoisia aikoja ja on ollut hienoa seurata sivusta Osuuskaupan toimintaa esimerkiksi koronakriisin keskellä. Villivisio on tamperelainen toimisto, jonka annamme ylpeänä näkyä ja kuulua. Odotamme tuloksellista yhteistyötä, jossa kehitymme ja kehitämme asioita rinta rinnan,” Villivision asiakkuusjohtaja ja osakas Henna Kärkkäinen muotoilee.

”Meidän mielestämme tylsä ei toimi, ja tämä asettaa tietysti aina myös kumppaneille kunnianhimoisia vaatimuksia. Olemme viime aikoina systemaattisesti panostaneet inhimillisempään markkinointiviestintään ja uskaltaneet kertoa haasteista ja tulevista suunnitelmista rohkeammin tarinoiden ja tunteiden kautta – mutta vielä voitaisiin lisätä paljon kierroksia! Arvostamme haastoa ajatella sen kuuluisan laatikon ulkopuolelta,” Mari virnistää.

Voittava asiakaskokemus tehdään yrityksen sisältä käsin

Markkinoinnin pääyhteistyökumppanina Villivisio vastaa jatkossa POK-brändin, HR:n lisäksi paikallisten liiketoimintojen, kuten Sokos Herkun, ravintoloiden, parturi-kampaamoiden ja Kukittamoiden markkinoinnista. Villivision POK-ydintiimi koostuu monipuolisesta joukosta markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoita.

”Meillä on suuret uudistumisen vuodet käynnissä niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Kaikki lähtee ihmiset ensin -henkilöstökulttuuristamme, jossa tärkeänä työvälineenä ovat tietysti HR-viestintä ja -markkinointi. Meillä on kova nälkä kehittää asiakkaille laadukkaiden peruspalvelujen ohella arkea helpottavia ja elämyksellisiä palveluita, samalla vastuullisuudessa esimerkkiä näyttäen. En malta odottaa, mitä kaikkea jännittävää ja erottuvaa tulemme villivisiolaisten kanssa näiden valtavien teemojen ympärillä tekemään”, Mari suunnittelee.

”Puhumme Villivisiolla VAMista eli voittavan asiakaskokemuksen mallista. Se tarkoittaa, että brändiltä ja asiakaskokemukselta putoaa pohja, jos organisaation sisäpeli ei ole kunnossa. Osuuskaupan tekemä iso työ strategiansa ja henkilöstökulttuurinsa eteen vie meidät varmasti pitkälle”, Henna visioi.

”Meillä molemmilla on kova draivi ja hyvä visio. Mitä muuta tästä voisi tulla, kuin järjettömän hienoja tekoja ja viestintää asiakkaille,” Mari heittää.

SOK Media jatkaa Pirkanmaan Osuuskaupan kumppanina valtakunnallisten brändien, kuten Prisman, S-marketin, Salen ja Sokoksen ketjumarkkinoinnin osalta.

Kuvassa: Pirkanmaan Osuuskaupan markkinoinnin projektipäällikkö Mari Huida (vas.) ja Villivision asiakkuusjohtaja Henna Kärkkäinen.