“Toivon sinulle pitkää ikää ja menestystä” eivät ole sanoja, joita varsinaisesti käyttäisin verkkosivujen julkaisun yhteydessä. Toivotus voisi kuitenkin olla aiheellinen. Julkaisun jälkeen verkkosivut joutuvat ensimmäisen kerran todelliseen koetukseen, ja pian selviää myös mitä muuta tulevaisuus tuo tullessaan.

En keskity nyt siihen, kuinka verkkosivut tuotetaan onnistuneesti. Oletetaan, että tämä tarina kukista ja mehiläisistä (tai koodareista ja suunnittelijoista) on jo tuttu. Keskityn sen sijaan kertomaan, kuinka uusien verkkosivujen pitkä ikä turvataan ja mitä haasteita verkkosivut kohtaavat elinkaarensa aikana.

Syntymä

Uudet verkkosivut ovat juuri nähneet päivänvalon. Nyt on juhlan aika. Verkkosivujen kehittäjät ja omistajat esittelevät ylpeänä uutta tulokasta lähipiirilleen. Eikä syyttä, sillä uusien sivujen julkaisuun on tarvittu suuret määrät palavereita, suunnittelua ja monialaista työtä. Pelkkä olalle taputus ei välttämättä riitä, tässä tilanteessa voi jo vähän kilistellä.

Näihin juhlahetkiin olen itsekin osallistunut lukuisia kertoja. Tiimin kesken tunnelma ja fiilikset vaihtelevat ylpeyden, ilon ja helpotuksen välillä. Olemme saaneet yhdessä valmiiksi suuren projektin, ja lopputulos on kerännyt kehuja niin asiakkaalta kuin loppukäyttäjiltäkin. Voiko katseen siirtää nyt siis hyvin mielin kohti uusia projekteja?

Jos toivot sivuille pitkää ikää ja optimoitua hyötyä, älä jätä verkkosivuja elämään omaa elämäänsä. Vaikka omissa ja tiimiläisten silmissä uudet sivut ovat itse täydellisyys, saattaa olla, että kaikki vierailijat eivät näe asiaa samoin.

Tähän tulee varautua. Sivujen optimointi alkaa heti julkaisun jälkeen. Varmista, että pystyt seuraamaan sivujen kävijäliikenettä, koska tulet tarvitsemaan tietoa myöhemmin.

Vinkkejä synnyttäjille

Älä pelkää julkaisua. Pidä määrätietoisesti kiinni projektisuunnitelmasta ja julkaise sivut suunnitellusti. Pienet kauneusvirheet ovat vielä julkaisuvaiheessa hyväksyttäviä. Muista, että kehitystyö jatkuu.
Varmista, että sivuillasi on toimiva analytiikka, mutta myös, että tiedät mitä liikennettä ja käyttäytymistä haluat sivuilla seurata.

Lapsuus

Julkaisun jälkeinen huuma on takana. Uudet sivut ovat olleet jo hetken suuren yleisön käytössä. Eletään leikki-ikää. Nyt on aika kerätä mahdollisimman paljon tietoa sivujen käyttäjistä ja oppia sitä kautta uusia asioita.

Tiedonkeruuta voidaan tehdä hyvin monella eri tasolla, mutta suosittelen itse ainakin seuraavia toimia: Käy verkkosivusi jokainen sivu läpi. Selvitä näiden sivujen kävijämäärät, sivuilla vietetty aika, klikatut linkit. Selvitä myös, mitä kävijä on tehnyt seuraavaksi saapuessaan yksittäisille sivuille. Näiden perustietojen pohjalta saat jo hyvin kattavan käsityksen siitä, miten ulkopuolinen maailma on ottanut sivusi vastaan.

Tässä kohtaa saatat myös tulla konkreettisesti ensimmäisen kerran sen tiedon eteen, että ne pienet yksityiskohdat, joita rakastat sivuillasi, eivät olekaan vierailijoiden mieleen. Lapsesi ei olekaan täydellinen.

Mutta ei se mitään. Tästä alkaa aina jatkuva kasvatustyö.

Kasvatusvinkkejä taaperoikäiselle

  • Asenna sivuille kävijäseurantaan tarkoitettu ohjelma. Tyypillisin ratkaisu tähän on ilmainen Google Analytics.
  • Sivuille on hyvä tehdä myös tarkistuksia sen osalta, toimiiko kaikki niin kuin pitääkin. Yleisesti ongelmat liittyvät sivuston nopeuteen. Tämän saa helposti testattua esimerksi Yslow-ohjelmalla, jonka voi asentaa suoraan selaimen laajennukseksi.

Nuoruus

Mitä minusta tulee isona?

Mihin suuntaan sivujen kehitystä viedään ja millaiseksi tätä myötä sivujen identiteetti muovautuu?

Aiemmin kerätyt opit tulee ottaa käytäntöön. Käytännössä sivujen ominaisuuksia tai sisältöä joudutaan muuttamaan tai poistamaan kokonaan. Tämä vaihe verkkosivujen kehityksessä koetaan haastavaksi ja haluttaisiin mieluusti vain ohittaa. Eikä syyttä – asioiden rakentaminen uudelleen ei ole välttämättä kovin innostavaa.

Se on kuitenkin välttämätöntä. Vain näin sivuille voi varmistaa tuottavan tulevaisuuden ja pitkän iän. Toinen vaihtoehto on jäädä lorvailemaan ja seuraamaan vierestä, kuinka kilpailijat kehittävät omia verkkopalveluitaan.

Vinkkejä oman tien etsintään

  • Seuraa miten sivuille tehdyt muutokset vaikuttavat vierailijoiden käyttäytymiseen. Jos muutos ei osoittaudu toimivaksi, kokeile uutta ratkaisua tai palaa hetkeksi ensimmäiseen ratkaisuun.
  • Jos oman polun löytäminen tuntuu vaikealta, kokeile A/B-testaamista. A/B-testaamisella voit julkaista samasta alasivusta kaksi versiota ja nähdä, kumpi toimii paremmin. A/B-testaukseen löytyy valtavat määrät valmiita ohjelmia. WordPress-käyttäjille yksi vaihtoehto on esimerkiksi Simple Page Tester, josta löytyy sekä ilmainen että maksullinen versio.

Keski-ikä

Nuoruusajan kokeilujen myötä verkkosivuille on löydetty oma vakiintunut tyyli ja ominaisuudet. Kaikki tämä palvelee myös erinomaisesti loppukäyttäjää.

Tähän tilanteeseen pääsee ainoastaan kärsivällisellä ja määrätietoisella työllä. Työllä, joka on käyty läpi verkkosivujen elinkaaren aiemmissa vaiheissa.

Keski-ikä on verkkosivujen kulta-aikaa, ja hetkestä kannattaa pitää kiinni. Harmillista, että tämäkään ei tapahdu ilman pieniä ponnistuksia.

Nettisivujen ikä tuo mukanaan uusia haasteita. Sivujen palvelimet, sisällönhallintaohjelmisto ja sen laajennukset voivat kaikki vanhentua. Toisin sanoen sivujen fysiikka pettää ja päivitysten merkitys kasvaa entisestään.

Vinkkejä keski-iän kriisien välttämiseen

  • Pidä huolta, että sivujesi päivitykset ovat ajan tasalla. Tällä tavoin turvaat sivujesi toimivuuden mahdollisimman pitkälle.
  • Vaikka et tarvitse sivuille uusia ominaisuuksia, ja tärkeimmät tekstit ovat jo täyttä timanttia, pyri luomaan sivuille uutta sisältöä. Tämä antaa sivuistasi aktiivisemman kuvan. Myös hakukoneet pisteyttävät paremmin sivuja, joilla on tuoretta sisältöä. Tässäkin iässä pitää olla jotain uutta sanottavaa tai uusi tapa sanoa se.


Eläköityminen

Tieto siitä, että verkkosivut tulevat hiljalleen tiensä päähän, on lopulta lähes väistämätön. Tämä saattaa johtua sivuilla käytetyn tekniikan totaalisesta vanhenemisesta ja päivitysten loppumisesta. Toisena vähintäänkin yhtä todennäköisenä syynä on muutos käyttäjien tarpeissa ja yrityksen palveluissa. Verkkosivut eivät enää sovi nykyisiin vaatimuksiin.

Luopumisen vaikeus voi tuottaa ongelmia. Älä jää siihen kiinni. Jokainen uusi verkkosivujen uudistusprojekti on muutos parempaan – tai se tulee ainakin olemaan, jos uudistus voidaan tehdä vaaditussa ajassa ja suunnitellusti.


Vinkkejä eläkepäiville

  • Yritä tunnistaa eläköitymisen merkit mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja reagoi niihin. Tämä antaa mahdollisuuden hyvin suunniteltuun verkkosivujen sukupolvenvaihdokseen.
  • Haluatko tietää, millaisissa vaiheissa muut verkkosivut ovat tehneet täydellisen uudistuksen ja miltä vanhat sivut ovat näyttäneet ennen tätä? Jos mielenkiintosi heräsi, suosittelen kokeilemaan verkkosivua Wayback Machine. Sivusto mahdollistaa aikamatkailun verkkosivuilla, ja voit näin käydä tutkimassa miltä esimerkiksi käyttämäsi yleiset verkkopalvelut ovat näyttäneet vuosi sitten.


Kuolema

Se on loppu nyt. Vanhat sivut on korvattu tuoreilla uusilla päivityksillä.

Hienon matkan päätteeksi on tärkeää, että kaikki aiemmin kerätty tieto säilytetään. Vaikka vanhat sivut eivät ole enää suuren yleisön tavoitettavissa, joudut ehkä joskus palaamaan vanhoihin ratkaisuihin.

Kun muutos on tapahtunut, tulee myös varmistaa, etteivät vanhat sivut ole jääneet kirjaimellisesti kummittelemaan. Vaikka uudet sivut eivät ole enää käytössä, ovat ne jättäneet jälkensä muun muassa hakutuloksiin. Jotta uudet sivut saavat hienon uuden alun, tulee varmistaa, etteivät vanhojen sivujen jäänteet vaikeuta tätä ja ole turhana painolastina.


Vinkkejä sivujen arvokkaaseen hautaamiseen

  • Tee  uudelleenohjaus kaikkiin vanhoihin ja nyt käyttämättömiin URL-osoitteisiin. Tällä tavoin vältät sen, että sivujen käyttäjät siirtyvät hakutuloksista tyhjille sivuille.
  • Tee vanhoista sivuista varmuuskopiot ja tallenna kaikki sivujen sisältö siten, että niihin on mahdollista päästä käsiksi myöhemminkin

Verkkosivujen hyvä elämä

Tiivistin tähän, millainen nettisivujen elinkaari voi olla. Tiedän tästäkin tapauksesta poikkeuksia. Keski-iän jälkeen eletään nuoruus vielä kertaalleen tai eläkeikä yllättääkin jo hyvin aikaisessa vaiheessa.

Kirjoittaja Mikko Nuuttila,
Lead Digital Designer

Digi digitaalinen markkinointi verkkosivut