Hyvien verkkosivujen suunnittelu on mielestäni helppoa. Hyvään lopputulokseen päästään perusteellisella pohjatyöllä, toimivalla kommunikaatiolla, oikeilla työkaluilla ja raudanlujien ammattilaisten avulla. Jos hyvästä toivotaan vielä parempi, on palettia laajennettava ja prosessia venytettävä.

Hyvästä saa muovattua paremman optimoimalla. Yksi tapa lähestyä sivujen optimointia on A/B-testaus.

A/B-testauksen ideana on parantaa sivujen konversiota versioinnin kautta. Käytännössä sivuista otetaan käyttöön kaksi erilaista versiota: nykyinen sivu sekä sivu, johon on tehty jokin muutos. Testattavia elementtejä ja muutoksen kohteita voivat olla esimerkiksi painikkeiden tekstit, tekstin pituus, lomakkeiden muotoilu tai kuvien koko ja sijoittelu.

Sivujen liikenne ohjataan tasan molempien versioiden välillä ja seurataan, kumpi sivu toteuttaa paremmin sille asetettua tavoitetta. Muutos on voinut vaikuttaa negatiivisesti, positiivisesti tai sitten se ei ole aiheuttanut minkäänlaista muutosta käyttäjissä.En halua tyytyä hyvään, haluan tehdä parempaa.

Käyttöön otetaan paremman konversion toteuttanut vaihtoehto. Näin sivuista on käytössä astetta toimivampi kokonaisuus. Suosittelen kuitenkin, ettei työtä lopeteta tähän. Ensimmäisen päivityksen jälkeen tehdään uusi testi uudella muutoksella, mitataan tulokset, tehdään johtopäätökset, päivitetään sivut ja aloitetaan sama kierros vielä uudestaan. Kun tuloksissa ei tapahdu enää positiivista muutosta, voidaan siirtyä uuteen optimoitavaan sisältöön.

Käytännön vinkkejä A/B-testaukseen

  • Testaa vasta, kun lähtökohdat ovat kunnossa
    A/B-testauksella hiotaan yksityiskohtia ja optimoidaan jo olemassa olevan kävijäliikenteen käyttäytymistä. Ennen yksityiskohtien testauksen aloitusta tulee varmistaa, että sivujesi suuret linjat, kuten konsepti, liikenteen lähteet ja markkinointi, ovat kunnossa.

  • Ole kärsivällinen
    A/B-testaus vaatii aikaa ja riittävästi sivustolla kävijöitä, jotta testin avulla saadaan uskottavat tulokset. Mitä enemmän sivullasi on kävijöitä sitä nopeammin A/B-testit tuottavat luotettavan tuloksen.

  • Testaa vain yhtä muutosta kerralla
    Vain testaamalla yhtä muutosta kerrallaan voidaan varmuudella tietää, mikä sisältö tai elementti sivuillasi on aiheuttanut muutoksen kävijöissä.

  • Älä unohda muuta sivustoasi
    Älä tee sivuillesi testejä, jotka luovat sivujen kävijöille epäjohdonmukaisen käyttökokemuksen. Sivuillesi tehty muutos saattaa olla itsenäisenä sisältönä toimiva, mutta samalla ristiriitainen muun sivun sisällön tai toimintojen kanssa. Tällöin testaus ei varmasti tuota positiivista muutosta konversioon.

Onko A/B-testauksesta hyötyä juuri sinulle? Oikeilla lähtökohdilla voin varmuudella sanoa, että kyllä. Todellinen hyöty tulee kuitenkin esiin vain yhdellä tavalla – testaamalla.

A/B testauksesta löytyy lukuisia hyviä artikkeleja sekä kirjoja. Oma lukusuositukseni on tämä blogipostaus. Blogin kirjoittaja Kyle Rush työskenteli Barack Obaman vaalikampanjan parissa, ja kirjoituksessaan hän kertoo yksityiskohtia Obaman kampanjan optimoinnista A/B-testauksen avulla.

Kirjoittaja Mikko Nuuttila,
Lead Digital Designer

Digi digitaalinen markkinointi verkkosivut