5 syytä panostaa hakukonemainontaan

03.04.2018 | Jonna Ekman

Istut sohvalla ja mietit kesän lomamatkaa, huomista säätä ja uusia kevätkenkiä. Kaivat kännykän esiin ja teet Google-haun. Tai oikeastaan hakuja. Kuulostaako tutulta?

Tutkimuksen mukaan 96 % kännykkää käyttävistä ihmisistä ottaa kännykän käteen, kun jokin kysymys tai tarve herää. Näistä jopa 40 % tekee hakukonehaun. Tämä tutkimustulos tiivistää jo yhden merkittävän syyn hakukonemainonnalle: näy siellä, missä potentiaaliset asiakkaat ovat ja etsivät palveluasi.

Kirjoituksessani hakukonemainonnalla tarkoitan Google AdWords -mainontaa, joka toimii Googlessa niin, että mainoksesi näkyy tiettyjen hakutermien yhteydessä. Tavoite on tietysti näkyä juuri silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii tietoa yrityksesi palveluista tai tuotteista, vertailee vaihtoehtoja tai on tekemässä ostosta. Hakukoneen parissa vietetty lyhytkin hetki voi olla ratkaiseva yrityksellesi. Annan sinulle seuraavaksi viisi syytä, miksi hakukonemainontaan panostaminen todella kannattaa.

1. Hakukonemainokset voidaan kohdentaa tarkasti

Google AdWords -mainokset näkyvät vain haluamillasi hakusanoilla ja -termeillä, joiden avulla voit rajata mainoksen näkyvyyttä potentiaalisille asiakkaille. Voit myös määritellä hyvin tarkasti, millaisten hakujen yhteydessä et halua mainostasi näytettävän. Kohdentamalla varmistat, että mainoksesi saavuttavat juuri oikean kohderyhmän. Lisäksi voit kohdentaa mainokset maantieteellisesti, joten voit tehdä hyvinkin paikallista mainontaa.

2. Hakukonemainonta on tehokasta

Hakukonemainonnan mittarit ohjaavat tekemistä koko ajan. Jos jokin mainos ei toimi, se voidaan nopeasti poistaa, ja tilalle tehdään parempi ja toimivampi versio. Tehokkuus näkyy myös siinä, että mainokset näkyvät ennen luonnollisia hakutuloksia. Ne houkuttelevat klikkaamaan, koska tieto tai ratkaisu halutaan löytää usein nopeasti. Mobiilissa vain harva jaksaa selata montaa hakutulosta, joten kärkeen kiilaavat mainokset ovat houkuttelevia.

3. Hakukonemainonnassa maksat vain klikkauksista

Hakusanamainontaan käytettävät eurot ovat erittäin tarkasti määriteltävissä. Maksat vain, kun mainostasi klikataan. Toisin sanoen jokainen klikkaus tuo kävijän verkkosivuillesi. Budjettia on myös äärimmäisen helppo säädellä, ja näin varmistut, että rahat käytetään vain tehokkaasti toimiviin mainoksiin. Hakukonemainonta tarjoaakin erinomaisen väylän myös pienemmän budjetin kampanjoihin.

4. Hakukonemainonta on mitattavaa

Hakukonemainonnan tulokset ovat helposti mitattavissa, ja mainontaa on täten helppo kehittää tuottavaan suuntaan. Tuloksissa näkyy muun muassa eniten klikkauksia keränneet mainokset, klikkausten hinnat ja tehokkaimmat avainsanat. Näiden tietojen perusteella mainoksia ja avainsanoja on mahdollista optimoida, jotta päästään parhaaseen mahdolliseen tulokseen.

5. Kilpailijatkin tekevät hakukonemainontaa

Haluatko, että potentiaalinen asiakas kohtaa kilpailijan mainoksen, eikä tiedä yrityksestäsi samassa hetkessä mitään? On hyvä seurata, miten kilpailijat näkyvät hakukoneissa. Kun tämä tieto on takaraivossa, tavoite on tietenkin tehdä asiat paremmin ja erottua hakutuloksissa voittajana.

Kirjoittaja

Jonna Ekman, digimarkkinoinnin suunnittelija

Lisää kirjoittajalta:

Tuoreita ajatuksia:

Strategialla on syystä huono maine

Hyvästä strategiasta ihminen löytää itsensä ja hyötyä itselleen. Sellaista on ilo toteuttaa. Miksei useampi strategia puhuttele?

30.10.2019 Strategia · Viestintä ·

Viestinnän asiantuntija kysyy ja kuuntelee enemmän kuin vastaa

Miten kukaan ulkopuolinen voi tietää, millä tavalla juuri meidän organisaatiossamme hyvää sisäistä viestintään olisi paras tehdä, jotta olisimme valmiimpia jatkuvien muutosten edessä? Lue, millaisiin tilanteisiin viestinnän asiantuntija arjessa tupsahtaa ja miten ne strategiasta poimitut arvot siihen liittyvät.

21.10.2019 Strategia · Viestintä ·

Johtaja, älä viesti, älä ainakaan sisäisesti

Aito osallistaminen, ennakoiva dialogi ja vuoropuhelu henkilöstön kanssa mahdollistaa yrityksen strategian toteutumisen aina asiakkaissa saakka.

02.09.2019 Strategia · Viestintä ·