Hakukoneoptimoidun sisällön sydän on asiakkaan tunteminen

10.01.2018 | Jonna Ekman

Hakukoneoptimoinnista puhutaan paljon. Eräs asiakas kysyi palaverissa, mitä se hakukoneoptimointi oikeasti on?

Kysymys pyörii varmasti monen muunkin mielessä. Tuotan sisältöä monille verkkosivuille ja voin vastata ilolla kysymykseen sisällöntuotannon näkökulmasta. Hakukoneoptimointi on tiivistetysti markkinoinnin toimenpide, jolla verkkosivusto saadaan näkymään mahdollisimman hyvin hakukoneiden hakutuloksissa. Googlen mukaan hakutuloksissa erottumiseen vaikuttaa eniten seuraavat kolme asiaa: linkit, sisältö ja RankBrain. Laadukas sisältö on siis avainasemassa hakukonenäkyvyydessä. Sanahirviö RankBrain viittaa Googlen omaan tekoälyä hyödyntävään systeemiin, joka järjestää hakutuloksia niin, että ne vastaavat parhaiten käyttäjien hakuja.

Palataan kuitenkin sisältöön, joka näyttelee siis yhtä pääosaa hakukoneoptimoinnissa. Hakukoneoptimointi ei suinkaan ole pelkästään avainsanojen ja linkkien lisäämistä tekstiin. Aloittaisin aiheen käsittelyn pintaa syvemmältä. Hakukoneystävällistä sisältöä ei voi tehdä tuntematta asiakasta. Tutkimusmatka asiakkaan käyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin johtaa siis taatusti parempaan, hakukoneoptimoidumpaan sisältöön.

Asiakaslähtöisellä sisällöllä erottuu

Hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen alkaa avainsanojen ja avainsanalausekkeiden määrittämisellä. Ennen kuin kirjoittaa paperille ainuttakaan avainsanaa, on pysähdyttävä miettimään, kuka asiakas oikein on? Millaisia avainsanoja hän käyttäisi? Millainen sisältö vastaisi asiakkaan kysymyksiin ja tarpeisiin? Vasta kun näihin on vastaus, voi pohtia konkreettisia sanoja, joilla potentiaalinen asiakas etsii tietoa tuotteista tai palveluista. Sisällössä avainsanat auttavat asiakasta löytämään etsimänsä tiedon sivuilta ja ne ovat tärkeitä, mutta niiden käyttö täytyy olla harkittua ja perusteltua.

Yksinkertaisuudessaan suunnittelemalla sisällön mahdollisimman asiakaslähtöisesti syntyy hakukoneoptimoitua sisältöä. Mitä sitten on asiakaslähtöinen sisältö? Tärkeintä on tarjota tietoa, joka palvelee asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Sisältö voi tarjota ratkaisun asiakkaan ongelmaan, viihdyttää, herättää tunteita, opettaa tai vaikka yllättää. Jos asiakas klikkaa useita sivuja auki, katsoo sivustolla videon tai klikkaa linkkejä, voidaan todeta, että asiakas viihtyy ja sisältö on hyvää. Sisällöllä täytyy aina olla jokin tehtävä ja tarkoitus. Jos selkeää tarkoitusta ei ole, suosittelen painamaan delete-näppäintä.

Nostaisin hakukoneystävällisen sisällöntuotannon tärkeimmiksi peruspilareiksi asiakkaan tuntemisen rinnalle seuraavat kolme asiaa: kieli, otsikot ja linkit. Käytännössä kun tuntee asiakkaan, voi käyttää kieltä, joka puhuttelee juuri häntä. Helppolukuinen ja jäsennelty teksti palvelee asiakasta, koska sitä on helppo ja nopea silmäillä. Vahvat otsikot ja väliotsikot puolestaan rytmittävät tekstiä ja tekevät asiakkaan lukukokemuksesta miellyttävän. Ne luovat myös sisällölle rakenteen, jolla voidaan ohjata asiakasta jatkamaan matkaa sisällön parissa. Sisäiset linkit toimivat myös asiakkaiden matkaoppaina sivustolla, ja lisäksi ne nostavat näkyvyyttä hakukoneen silmissä.

Lopuksi vastaan vielä tiivistetysti asiakkaani palaverissa esittämään kysymykseen. Hakukoneoptimointia on ennen kaikkea laadukas sisällöntuotanto ja sisällön suunnittelu. Samaan hengenvetoon totean myös, että sisältö ei yksinään nosta sivuja hakutulosten kärkeen, vaan tärkeää on myös muun muassa sivujen nopeus, mobiiliystävällisyys ja monet tekniset toiminnallisuudet. Onneksi osaava tiimi hakukoneoptimointiin löytyy läheltä – meiltä! Kysy lisää, jos janoat aiheesta lisätietoja.

Kirjoittaja

Jonna Ekman, digimarkkinoinnin suunnittelija

Lisää kirjoittajalta:

Tuoreita ajatuksia:

Strategialla on syystä huono maine

Hyvästä strategiasta ihminen löytää itsensä ja hyötyä itselleen. Sellaista on ilo toteuttaa. Miksei useampi strategia puhuttele?

30.10.2019 Strategia · Viestintä ·

Viestinnän asiantuntija kysyy ja kuuntelee enemmän kuin vastaa

Miten kukaan ulkopuolinen voi tietää, millä tavalla juuri meidän organisaatiossamme hyvää sisäistä viestintään olisi paras tehdä, jotta olisimme valmiimpia jatkuvien muutosten edessä? Lue, millaisiin tilanteisiin viestinnän asiantuntija arjessa tupsahtaa ja miten ne strategiasta poimitut arvot siihen liittyvät.

21.10.2019 Strategia · Viestintä ·

Johtaja, älä viesti, älä ainakaan sisäisesti

Aito osallistaminen, ennakoiva dialogi ja vuoropuhelu henkilöstön kanssa mahdollistaa yrityksen strategian toteutumisen aina asiakkaissa saakka.

02.09.2019 Strategia · Viestintä ·