Lisätty todellisuus tuo mahdottomat ja kuvitellut maailmat arkipäivän keskelle. Se kiinnostaa tietenkin myös markkinoinnin ammattilaisia.

Pokémon GO -mobiilipeli todisti augmented realityn eli lisätyn todellisuuden viihdepotentiaalin viime kesänä ja toteutti samalla monen haaveen urasta oman elämänsä Pokémon-kouluttajana. Augmented reality on teknologisen kehityksen uusinta hottia, josta kaikki haluavat osansa. Oletko esimerkiksi tullut ajatelleeksi, että myös kaikki käyttämäsi Snapchat-filtterit ovat virtuaalisesti muunneltua todellisuutta?

Lisätty todellisuus ei ehkä sellaisenaan sano monelle yhtikäs mitään. Se ei silti tarkoita ettemmekö olisi kokeilleet augmented realitya: monille meistä se on jo osa tavallista arkielämäämme. Vuosien ajan olemme nähneet televisiossa virtuaalisesti lisättyjä infografiikoita helpottamassa katselukokemustamme esimerkiksi urheilulähetysten kisastudioissa.

Kaikki edellä mainitut ominaisuudet ovat kuitenkin olleet vasta alkusoittoa. AR toimii niin pienessä kuin suuremmassakin mittakaavassa, ja mahdollisuuksia on niin paljon kuin haluat. Applen toimitusjohtaja Tim Cook on vihjannut augmented realitylla olevan jopa enemmän käyttömahdollisuuksia kuin keinotodellisuudella eli VR:lla (virtual reality). AR mahdollistaa katsojan olevan läsnä todellisuudessa, toisin kuin VR, joka sulkee käyttäjän kokonaan virtuaaliseen maailmaan. Kaikenkaikkiaan AR ja VR ovat molemmat mahtavia kokemuksia, joiden vahvuudet tulevat esiin eri käyttötarkoituksissa.

Elokuussa 2016 Helsingin bussimatkustajat saattoivat testata augmented realitya bussipysäkeillä Linnanmäen Iik! Weekin merkeissä. Arilyn-applikaatio herätti mainoksen henkiin, ja bussimatkalaiset kokivat kampanjan monipuolisemmin ja useammalla aistilla.

Noin kolme ja puoli vuotta sitten aloitin multimediatuotannon pääaineen opinnot Lahden Muotoiluinstituutissa, eikä minulla ollut harmainta aavistusta siitä, mistä haluaisin tehdä opinnäytetyöni. Lopulta tie vei augmented realityn avulla luodun animaation pariin.

Opinnäytetyöni käsittelee augmented realitya Finlaysonin tehdasalueen historian näkökulmasta. Lisätyn todellisuuden avulla herätän tehtaan vanhat tarinat eloon. Opinnäytetyön aihe on alusta asti tuntunut oikein passelilta valinnalta, sillä siinä yhdistyvät historia ja nykyaika.

Aihe mahdollistaa teknisesti esimerkiksi rakennuksissa käytettävän augmented realityn testaamisen ja ylipäänsä sen, miten eri pinnat käyttäytyvät skannattavina kohteina. Mobiiliapplikaatiossa käytettävä lisätty todellisuus vaatii toimiakseen testausta niin visuaalisen kuin teknisenkin toimivuuden osalta.

Kun ymmärrämme reaalimaailman ja virtuaalimaailman yhdistelemisen mahdollisuudet, voimme luoda mitä tahansa, minne tahansa ja miten tahansa. Mutta kuinka kauan menee kunnes unohdamme aidon ja epätodellisen eron?

Kirjoittaja Heidi Jouslehto,
AD

Digi digitaalinen markkinointi