Miten horros tappaa brändin?

Tämä on blogisarjan osa 3/4. Luithan myös aiemmat jutut?
1/4 Mitkä hiton brändintappajat?
2/4 Miten hämminki tappaa brändin?
3/4 Miten horros tappaa brändin?
4/4 Miten kitka tappaa brändin?

Ihmisillä on taipumus vaipua horrokseen ja jatkaa tasaisessa liikkeessä, aivan kuten aina ennenkin, ellei heihin kohdistu muutosta aiheuttavaa voimaa. Tuo brändintappaja on horros, joka pitää myös asiakkaat muuttumattomina tai vähintään tahmeina. Ja se asettuu poikkiteloin tiellesi, kun haluat ihmisten kiinnostuvan brändistäsi.

Lähtötilanne markkinointiviestinnässä on usein se, että ketään ei kiinnosta. Hyytävä horros seisoo tiellä ja voittaa, ellei sitä vastaan taistella voimakkaalla vaikuttavuudella, joka herättää horroksessa nuokkuvat asiakkaat.

Lähtötilanne markkinointiviestinnässä on usein se, että ketään ei kiinnosta.

Mistä tunnistat, että brändisi kärsii horroksesta?

Siitä, ettet saa vaikuttavuutta aikaiseksi. Liiketoiminnallisesti tämä näkyy tunnusluvuissa: haluat strategian mukaisia tuloksia, mutta mitään ei tapahdu. Asiakkaat eivät tunne, muista tai valitse brändiäsi. Ei reaktioita, liidejä, asiakkuuksia tai edes kauppoja. Markkina vaikenee, liiketoiminnan numerot ovat laskussa.

Kun viestisi ei tavoita kohderyhmiäsi, et pääse rakentamaan haluttua asiakaskokemusta – ja kaikki jatkuu kuten ennenkin.

Voi myös olla, että etenet vain myynti edellä ja unohdat tunteen. Henkilökohtainen puhuttelevuus on hukassa ja samaistumispintaa on hankala löytää. 

Nopeat voitot olisivat kivoja, mutta niitä on vain harvoin tarjolla.

Nopeat voitot olisivat kivoja, mutta niitä on vain harvoin tarjolla.

Mikä aiheuttaa horroksen?

Horros johtuu usein siitä, että organisaatio ei ole määritellyt eikä kiteyttänyt tuotteidensa tai palveluidensa merkitystä ymmärrettäväksi, teräväksi ja motivoivaksi viestiksi. Sanomasta puuttuvat faktat, hyöty tai merkitys – ja usein etenkin tunne.

Ihmisiä pommitetaan jatkuvasti erilaisilla viesteillä. Kaikilla on kiire ja kova tarve suorittaa. Tässä ajassa viestin pitää osua terävästi oikealla hetkellä oikeaan paikkaan. Vain silloin se saa aikaan vaikuttavuutta ja toimii. Viestejä ei siis kannata roiskia pitkin maailmaa, ennen kuin tunnet yleisösi, heidän tapansa ja tarpeensa.

Miksi horrosta kannattaa vähentää?

Vaikuttavalla ja johdonmukaisella markkinointiviestinnällä on mahdollista luoda muistijälkiä: saada asiakkaat oivaltamaan, toimimaan ja lopulta ostamaan. Kerro brändisi tarina niin, että ihmiset haluavat kokea sen mitä lupaat – brändisi luo arvoa heidän elämäänsä ja lopulta euroja kassaasi. 

Mikä auttaa elämään horroksen kanssa?

Olennaista on herättää mahdollisimman tehokkaasti ja säännöllisesti tunteita, johon haluat ihmisten liittävän brändisi. 

Mieti, millaisen muistijäljen, tunteita tai tekoja haluat saada aikaiseksi tärkeimmissä kohderyhmissäsi. Pohdi ja linjaa, millaisilla viesteillä ja missä kanavissa puhuttelet juuri heitä. Mieti erityisesti, mikä heidän elämässään muuttuu, kun he kohtaavat viestisi. Olet onnistunut, kun brändisi herättää haluttuja tunteita ja synnyttää ihmisissä liikettä. Parhaimmillaan mielikuva brändistäsi muuttuu haluttuun suuntaan tai kohderyhmäsi valitsee brändisi tuotteen tai palvelun yhä useammin.

1. Kohderyhmän valinta

Valitse kenelle puhut. Keneen haluat vaikuttaa? Millaisia ihmisiä he ovat ja mikä heitä motivoi?

Tutki, mittaa, testaa, puhu ja kommunikoi jo ennen varsinaisen suunnittelutyön lähtölaukausta. Pysy kartalla maailman menosta ja siitä, missä asiakkaan markkina makaa. Näin saat lopputuloksesta mahdollisimman vaikuttavan valitussa kohderyhmässä.

2. Tunteisiin vetoava tavoitteen mukainen viesti

Mieti, mikä viesti tuotteestasi tai palvelustasi on olennaisin tärkeimmille kohderyhmillesi. Kerralla ei kannata kertoa kaikkea. Kohdenna ja rajaa, ja muista, että kaikille kaikkea ei ole mitään kellekään. 

Kun kerrot selkeää viestiä oikealle kohderyhmälle, on käsissäsi muutoksen mahdollisuus. On siis järkevää selvittää, mitä haluat saada aikaiseksi: mikä maailmassa ja asiakkaidesi elämässä muuttuu ja mitä he tuntevat ja tekevät markkinointiviestintäsi seurauksena? Aseta siis mitattava tavoite ja anna sen ohjata toimintaasi.

Horrosta taklatessasi et voi yleensä suoraan myydä, mutta voit vaikuttaa ihmisten tunteisiin. Keskity siis niihin.

3. Luovat ratkaisut

Luovuuteen tarvitset aikaa ja aivoja. Haasteet ja samalla mahdollisuudet auttavat oikean ratkaisun löytämisessä. Mieti, miten haasteita voidaan ylittää vai ovatko ne kenties mahdollisuuksia? Ongelmat ratkeavat yleensä parhaiten ajattelemalla ja sisäistämällä asioita tiiminä. Keskustelkaa yhdessä, heitelkää ideoita rohkeasti ja napatkaa kiinni parhaista ratkaisuista. Vaikuttavan markkinointiviestinnän taika syntyy, kun asioita tarkastellaan uusista ja yllättävistä tulokulmista.

4. Suunnan tarkistus matkan aikana

Luova ongelmanratkaisu voi lähteä laukalle myös väärään suuntaan. Silloin kannattaa muistaa, että yksinkertainen on yleensä kaunista ja usein myös tuloksellisinta. Se ei kuitenkaan tarkoita tylsää.

Ideoita kannattaa testata jo varhaisessa vaiheessa, sillä väärään suuntaan lähtevä ratkaisu on suunnitteluvaiheessa pelastettavissa edullisemmin kuin täysin viimeistelty konsepti.

Kun konsepti on mietitty kerralla kuntoon, voit käyttää samaa sapluunaa useampaan kertaan viilaamalla sitä tarpeen tullen kanavan ja tavoitteen mukaan.

Mistä aloitan?

  1. Tarkenna, mitä olet tekemässä ja minkä pitää muuttua asiakkaasi mielessä.
  2. Ota tiimi mukaan. Yksin et keksi parasta ratkaisua.
  3. Seuraa valitsemaasi suuntaa ja tavoitetta.

Horroksen kaverit, möröt ja pelot saavat pysyä matkassasi, mutta pidä huolta että ne ohjaavat sinua ja asiakkaasi kokemusta oikeaan suuntaan. On myös hyvä muistaa, että brändi ei voi voida hyvin, jos sitä hoidetaan vain markkinointiviestinnällä tai mainonnalla. Pääset tutustumaan kaikkiin brändintappajiin täällä.

Kirjoittaja Toni Liimatainen ja Heidi Jouslehto,
copywriter ja ad

Brändi Brändintappajat Markkinointiviestintä brändi brändintappajat horros hämminki kitka