Pronssin karvas maku

22.03.2019 | Anna Lehtisalo

Alkuvuodesta juhlimme jälleen Vuoden Toimisto -finaalissa. Uusimme viime vuoden finaalipaikan: tämä on mitä hienoin kiitos asiakkailtamme ja osoitus työmme kovasta tasosta, korkeasta laadusta sekä tuloksellisuudesta. Valtakunnallisesti tunnustettu korkea taso on saavutettu ja ylläpidetty jo kaksi vuotta peräkkäin. Kova suoritus.

Kirjoitin viime keväänä, miten työyhteisönä ja toimistona emme tyydy tyytymään. Tiivistin ajatuksiamme seuraavasti:

Villivisiolaisuuden voi kiteyttää tahtotilaan, joka näkyy ja tuntuu kaikessa, mitä teemme. Vahvana haluna kasvaa yrityksenä ja yksilöinä, janona mennä eteenpäin, tehdä parasta duunia ja seistä kaiken tekemisemme takana. Sellaista tekemistä, joka kiteyttää asiakkaan tarinan ja tekee heidän tavoitteistaan totta. Päivittäistä tuloksentekoa, itsensä likoon laittamista ja oivaltamisen riemua. Onnistumista yhdessä asiakkaan kanssa ja tiiminä.”

Tätä olemme edelleen ja tähän pyrimme.

Saimme Vuoden Toimisto -tutkimustulokset viime viikolla, ja tulokset perattuamme selvisi, että sijoituksemme kategoriassamme oli kolmas. Mitalisijoitus todella kovassa sarjassa, meille jaossa tällä kertaa se himmein mitali. Piste-ero hopeaan vaivaiset 0,06 pistettä ja voittajaan 0,19 pistettä. Tiedättekö mitä, pronssi maistuu todella karvaalle. Close, but no cigar.

Liiketoiminnan mittaaminen on elintärkeää. Jos haluaa nähdä tuloksia ja edistystä, omaa tekemistä pitää mitata. Tämä on asia, jota peräänkuulutamme asiakkaillemme – liiketoiminnan ja markkinoinnin on oltava tavoitteellista, mitattavaa ja tuloksellista. Myös me itse toimimme tämän periaatteen mukaisesti, ja syömme itse samaa lääkettä, mitä tarjoamme asiakkaille. Tutkittu ja mitattu tulos on lohdullista, numerot eivät valehtele tai perustu mututuntumaan. Tutkittu ja mitattu konkretisoi sen, mikä on kunnossa ja tylysti alleviivaa, mitä pitää laittaa kuntoon. Vuoden Toimisto on ollut meille oivallinen ulkoisen auditoinnin työkalu, se tyly alleviivaaja.

Tiedättekö mitä, pronssi maistuu todella karvaalle. Close, but no cigar.

Huipputuloksia, niin omassa kategoriassa kuin koko tutkimuksessa, saimme muun muassa strategisesta- ja brändiosaamisesta, viestintä- ja mediaratkaisujen käytöstä sekä digitaalisesta osaamisesta. Asiakkaan koetusta liiketoimintahyödystä saimme kategoriamme toiseksi parhaan arvosanan. Nämä osaamisalueet luovat meille vahvan position ja kilpailuedun. Juuri sitä, mihin olemme pyrkineet: kehitystyömme tulos näkyy suoraan asiakkaamme kokemassa liiketoimintahyödyssä.

Näkyvissä on myös 20 vuoden varmuus alamme kilpailukykytekijöissä kuten toimiston sitoutuneisuudessa, projektien johtamisessa, toimitusten tarkkuudessa, ennakointikyvyssä ja aloitteellisuudessa sekä hallinnollisissa rutiineissa. Nämä osa-alueet ovat meillä huippukunnossa ja niissä sijoitumme alan valtakunnalliseen top 3:n kärkeen. Kyseessä on asiat, joita asiakas odottaa ja jotka on oltava kaikilla kunnossa onnistuakseen tällä alalla.

Mutta entä se tyly alleviivaus? Asia, joka jäi tutkimuksesta hampaan koloon ja mikä kasvattaa jokaisen villivisiolaisen nälkää. Tuloksemme luovuuden ja ideointikyvyn osalta eivät olleet mairittelevia. Eivät sen osalta, minkä tason kilpailussa haluamme jatkossa olla mukana. Turpaan tuli, että turkki pölisi. Luovuus on alallamme oletusarvo, kategorisesti jokainen alallamme on luova. Pärjätäkseen kovassa kilpailussa, luovuuden on oltava timanttisella ja rohkealla tasolla. Tämä on asia, johon olemme keskittäneet omaa kehitystyötä vajaan vuoden verran. Tämä on myös asia, johon tulemme panostamaan ja petraamaan todella lujaa seuraavat pari vuotta.

Pronssimitali on karvaudestaan huolimatta kunnianosoitus jo tehdylle työlle ja kolme vuotta systemaattisesti samaan suuntaan kuljetulle kehitystyölle.

Jos jotain voin luvata, niin se on se, että pronssi ei meille riitä. Ja olemme valmiita tekemään sen eteen pirusti töitä. Pidä meitä silmällä!

Kirjoittaja

Anna Lehtisalo, toimitusjohtaja, osakas

Lisää kirjoittajalta:

Tuoreita ajatuksia:

Tuntematon tulee tutuksi tökkimällä sitä

"Näkyvyys kaksi askelta tulevaisuuteen" sanoi markkinointisään ääni, joka kuulostaa hyvin paljon merisään ääneltä. "Ja kahden askeleen jälkeen kenties toiset kaksi askelta tulevaisuudesta kaakkoon. Sen jälkeen en osaa enää kyllä yhtään sanoa.", jatkoi ääni kunnes lopetti.

26.08.2020 Luovuus · Sisäinen organisaatio · Uncategorized @fi · Yleiset ·

Kohti tuntematonta ja sen yli

”Olipa kevät kuomaseni”, totesin koronan runteleman kevään jälkeen. Kevät 2020, jolloin koronapandemia ei kohdellut ketään hellästi: ei yrityksiä tai arkea sellaisena kuin normaalisti sen tunnemme. Kevät järkytti ja ravisteli. Kesäloman koittaessa uskon, että moni meistä pyyhki hikeä otsalta ja toivoi, että jospa syyskaudella tämä tästä helpottaa.

26.08.2020 Luovuus · Sisäinen organisaatio · Yleiset ·

Näin tunnistat viestinnän
seitsemän hukkaa

Viestintä on osa liiketoimintaa, mutta viestimällä tuotetaan paljon hukkaa, joka vaikuttaa liiketoimintaan negatiivisesti. Näin tunnistat viestinnän hukat.

04.06.2020 Brändi · Strategia · Viestintä ·