Antakaa mäkin huudan – mäkin olen markkinoinnin kekkeruusi!

13.05.2020 | Anna Lehtisalo

 

Hyvä markkinoinnin tai viestinnän ostaja, säälin sinua. En haluaisi olla saappaissasi. Teet markkinoinnin ja viestinnän työtäsi todennäköisesti siiloutuneessa organisaatiossa ja supistetulla budjetilla. Sinun pitää valita, mitä tekemistä keskität talon sisälle omalle tiimillesi ja missä hyödynnät ulkoa ostettua osaamista. Voi olla jopa niin, että hallinnoit inhouse-tiimisi lisäksi isoa kumppaniverkostoa.

 

Markkinoinnin ammattilaisten nousu ja uho

Ja voi pojat, niitä potentiaalisia kumppaneita ja neuvojen antajia löytyy satapäin – ja nehän uivat liiveihisi, joko puheluin, viesteillä tai muissa medioissa. Kaikki ovat lupaamassa ja myymässä tai ainakin epäsuorasti huutamassa omia oivalluksiaan LinkedInissä – ketunhäntä kainalossa. 

Itse asiassa nykyään tuntuu siltä, että minne tahansa sosiaalisen median kanavaan vilkaiset niin kaikki ovat ”markkinoinnin ammattilaisia”, jotka ovat varsinkin tässä vallitsevassa poikkeustilanteessa antamassa kallisarvoisia neuvoja, mitä sinun pitäisi tehdä tai mihin keskittyä.

Laitoin ammattilaistermin ”hipsuihin”, koska se tuntuu olevan irvikuva osaajasta, jonka mantra on ”Olen markkinoinnin ammattilainen – olenhan aika haka tekemään instan puolella storyja – tiedäthän engagementtia. Ja mulla on myös aika kova henkilöbrändi Linkkarissa – tiedäthän impactia. Ja sehän antaa minulle mandaatin neuvoa juuri sinua markkinointijohtaja X tai yritysjohtaja Y sinun liiketoiminnassasi”. Saanen kysyä ja kyseenalaistaa, että WTF ja mihin markkinoinnin tekeminen on menossa?

Kekkeruusi kontrolloi brändiä

Meilläpäin tyhjän puhujaa ja liikaa lupaavaa nimitetään kekkeruusiksi.

kekkeruusi

  1.   (murteellinen, Tampere) kekkeruusi – hepsankeikka t. muuten epäluotettava t. häilyväinen henkilö t. kaupungilla kukkoileva epämääräinen tyyppi (Lähde: Hannu Hyttinen: Pipa päässä rotvallir reunalla : taskusanakirja tampere-suomi (1995))

  

Mitä jos kerron sinulle, että ennen kun ostat, panostat tai lanseeraat yhtään mitään, aloita keskittymällä pariin asiaan:

  1. Asiakkaisiin – miten he kokevat liiketoimintasi?
  2. Ympäröivään maailmaan – minkälaisessa markkinassa toimit
  3. Yrityksesi happeen – missä kunnossa liiketoimintasi, strategiasi ja yrityskulttuurisi on?

 

Asiahan on niin, että sinä et pysty kontrolloimaan brändiäsi. Voit toki vaikuttaa siihen, miten rakennat brändiäsi, mutta loppukädessä se elää yrityksesi – ja sinun hyppystesi – ulkopuolella asiakkaiden, potentiaalisten asiakkaiden ja muiden sidosryhmien mielikuvissa ja kokemuksissa. . Brändi syntyy aina yrityksen ulkopuolella.

Sinun kannattaa siis panostaa siihen, mihin voit aidosti vaikuttaa: siihen, miten asiakkaasi kokevat sinut, mitä heille lupaat ja miten lunastat sen ihan jokapäiväisessä kanssakäymisessä, yrityksesi tuotteissa ja palveluissa sekä viesteissä.

Kusessa ei ole kivaa

Mikään ei vituta asiakasta niin paljon, kuin tyhjät lupaukset. Ne, jos mitkä, vievät brändisi saveen. Sen takia sinun pitää huolehtia, että lunastat lupauksesi. Tämä tapahtuu aivan alkajaisiksi yrityksesi sisältä: 

Jos ei, olet kusessa.

 

Aidosti kova brändi tekee ja lunastaa sen, mitä sanoo ja brändin rakentaminen alkaa aivan alkajaisiksi oman talon sisäisestä lujuudesta ja arvomaailmasta.

 

Ihan turha maalata tai teipata päälle nättejä visuja, terävää copya tai some-höttöä, jos sisin on ontto tai mätä.

Joten hyvä markkinoinnin ja viestinnän ostaja, keskity ensin yrityksesi sisimpään ja hoida se kuntoon, äläkä kuuntele sitä, mitä kekkeruusit sinulle huutavat. 

P.S. Jos olet siinä tilanteessa, että olet ostamassa palveluita talosi ulkopuolelta, tässä muutama neuvo, mihin keskittyä:

  1. Onko potentiaalisen kumppanin tiimillä ja suunnittelijoille riittävästi kokemusta ja taustat kunnossa? Nopea vilkaisu LinkedInissä kertoo, minkä tason osaajia tiimissä on.
  2. Kumppanin referenssit: tämän päivän työt lunastetaan tuloksellisella työllä ja tyytyväisillä asiakkailla. Näistä pitää olla esittää kovat referenssit pöytään.
  3. Henkilökemia – jos vaistosi sanoo, että kumppani ylilupaa tai kemiat ei natsaa, niin siihen kannattaa luottaa, kaikki ei silloin ole kunnossa. Myös kumppanin pitää lunastaa puheensa oikeilla teoilla ja tuloksilla. Aina parempi, jos potentiaalinen kumppani sitoutuu yhdessä määriteltyyn tavoitteisiin, esim. oman palkkionsa osalta.

 

Kirjoittaja

Anna Lehtisalo, toimitusjohtaja, osakas

Lisää kirjoittajalta:

Tuoreita ajatuksia:

Antakaa mäkin huudan – mäkin olen markkinoinnin kekkeruusi!

Hyvä markkinoinnin tai viestinnän ostaja, säälin sinua. En haluaisi olla saappaissasi. Teet markkinoinnin ja viestinnän työtäsi todennäköisesti siiloutuneessa organisaatiossa ja supistetulla budjetilla. Sinun pitää valita, mitä tekemistä keskität talon sisälle omalle tiimillesi ja missä hyödynnät ulkoa ostettua osaamista. Voi olla jopa niin, että hallinnoit inhouse-tiimisi lisäksi isoa kumppaniverkostoa.

13.05.2020 Brändi · Strategia ·

Viestinnällä tuotetaan paljon hukkaa, poista se Lean-viestinnällä

Yrityksissä viestitään paljon monella eri tasolla. Usein tästä viestinnästä syntyy viestinnän hukkaa, joka estää tai hidastaa viestin perillemenoa.

07.05.2020 Brändi · Viestintä ·

Ulkopuolinen kriisiviestinnän sparraaja ei usko epätarkkoja sanoituksia

Brändin kriisiviestintä vaatii tilanteen pitkittyessä ulkopuolisen sparraajan, joka auttaa huomaamaan tarkennusta tarvitsevat kohdat kriisiviestintäsuunnitelmasta.

09.04.2020 Brändi · Markkinointiviestintä · Viestintä ·