Uskallan väittää, että markkinoinnin tulevaisuus on paluuta vanhaan hyvään brändimarkkinointiin. Ne rohkeat yritykset, jotka ovat uskaltaneet vaikeinakin aikoina satsata brändiin niittävät nyt voittoja: hyviä tuloksia, kasvaneita markkinaosuuksia sekä vahvistunutta tunnettuutta – sillä välin, kun varovaisemmat kilpailijat ovat siiliasennossa odottaneet parempia aikoja.  

Viime aikoina on ollut havaittavissa selkeitä trendejä: 

  • ”Nopeammin, enemmän ja vähemmällä”: markkinointimaailman syklit ovat nopeutuneet ja asiat muuttuvat tiuhaan. Asiakkaasi odottavat sinulta nopeaa reagointia, reilusti laadukasta ja personoitua sisältöä, mahdollisimman tehokkaasti.  
  • Sisältömarkkinointi on täällä pysyäkseen: kaikessa markkinoinnissa loistaa sisältövetoisuus. Sisältömarkkinoinnin ydin on ymmärtää asiakasta ja asiakkaasi ostopolkua – toisin sanoen, ketä puhuttelet, missä kanavassa, missä vaiheessa ja miten, ja luoda tämän perusteella puhuttelevaa ja osallistavaa sisältöä, joka auttaa asiakasta eteenpäin päätöksenteossa.  
  • Asiakkaasi haluavat viestinnältäsi vastuullisuutta. Vastuullisuusviestintä ei ole kuitenkaan pelkkää puhetta, vaan oikeita tekoja. Asiakkaasi eivät niele viherpesua, vaan esittävät tervettä kriittisyyttä ja odotuksia vastuullispuhetta kohtaan. 

Vastuullisuusviestintä ei ole kuitenkaan pelkkää puhetta, vaan oikeita tekoja.

Mitkä trendit ovat vasta tulossa? 

  • Brändimarkkinoinnin paluu: pitkän dataan ja teknologiaan painottuneen aikakauden jälkeen, olemme tekemässä paluuta brändin äärelle. Tämä tarkoittaa paluuta merkityksen sekä vahvojen tarinoiden äärelle. Muista, että brändisi on arvontuoton mekanismi. 
  • Asiakaskokemus on kuningas ja tuo holistisen lähestymisen brändiin. Brändisi on kaikkea, mitä yrityksesi on, lupaa ulospäin ja pystyy lunastamaan sisäisesti. 
  • Teknologia mahdollistaa entistä monipuolisempaa luovuuden käyttöä. Teknologia ei kuitenkaan poista sitä, että markkinoinnin tulee perustua vahvaan brändiin ja tarinan kerrontaan. 
  • Asiakkaiden datan luovutus ja mainontakriittisyys lisääntyy. Esimerkiksi Googlen My Ad Center mahdollistaa jatkossa, että jokainen saa itse päättää mitä mainoksia näkee ja mitä hänelle kohdistetaan. Tällä käyttäjä suojaa omien tietojen hyödyntämistä mainontakäyttöön, ja samalla rajaa tiukasti omaa ostopolkuaan.  

Mitä tahansa markkinoinnin tulevaisuus ja trendit tuovat tullessaan, jos johonkin kannustan, niin se on uskalla satsata markkinointiin: se auttaa sinua pärjäämään, jopa voittamaan markkinassa. Se on myös keino viestiä toivoa ja luottamusta parempaan huomiseen. 

Artikkeli on julkaistu alun perin Kauppakamarilehdessä 11/2022 

Kirjoittaja Anna Lehtisalo,
toimitusjohtaja, osakas

Brändi Markkinointiviestintä Palvelukohtaamiset Strategia Viestintä