Olet töissä yrityksen tai yhteisön markkinoinnissa. Todennäköisesti päiväsi kuluvat markkinointiviestinnän parissa. Teet viestinnällisiä suoritteita: ilmoituksia, messuja, digimainoksia, kampanjoita, sisältömarkkinointia, artikkeleita, mainontaa, yhteistyökuvioita ja niin edelleen. Eikö vain?

Uusi päivä alkaa ja pöydälläsi on jokin vastaava työ, käytetään tässä esimerkkinä vaikka mainontaa sosiaalisessa mediassa, some-kampanjaa. Jotain on tehty tai tapahtunut tai rakennettu josta pitäisi kertoa ulospäin. Ennen kuin viestit graafikolle tai avaat itse yhtäkään suunnitteluohjelmaa tai selainta, lopeta. Pysähdy ja lopeta. Nyt heti.

Tiedätkö miksi teet sitä kampanjaa? Jotain todennäköisesti pitää myydä tai kertoa, mutta onko tuo paras tapa? Mitä muuta pitää tapahtua, kuin rahan kilahtaa kassaan? Kenelle olet puhumassa ja mikä soittaa heidän kellojaan? Ei hätää, jos olet hieman epävarma. Sitä varten esimiehet ovat olemassa. Heiltä voi kysyä. Nosta kätesi pystyyn ja viittilöi lähiesihenkilösi paikalle.

Vaihda tuttavallisuudet tehokkaasti ja aloita kysymällä kenelle tätä tehdään. Mitkä ovat heidän motiivinsa olla meistä kiinnostuneita? Missä kohtaa heidän elämäänsä tämän kampanjan pitäisi tavoittaa? Kevyt aloitus. Jos jotain, niin asiakkaat esimiesasemassa olevan pitäisi tuntea.

Todennäköistä tosin on, että esimiehen ilme on tyhjä. Hyvin todennäköistä tyhjän ilmeen tilanteessa on myös vastaus “no, me tehään tätä kaikille kiinnostuneille ja ostohalukkaille, yleensä ne on viiskymppisiä miehiä, jotka golfaavat ja ajavat audeilla”. Ja päälle olankohautus.

Ei se mitään, tämä arpa ei vetänyt. Mutta kun nyt olet jo pysähtynyt ja mieleesi on noussut epäilys, ja koska vanhempasi eivät kasvattaneet luovuttajaa, päätät että ylempi johto tietää varmasti vastaukset kysymyksiisi. Hehän johtavat, eikö niin?

Poistu työpisteeltäsi ja mene niin korkean johtajan ovelle kuin kehtaat ja koputtele kunnes sinulle avataan. “Ei, tämä ei voi odottaa. Kyllä, tämä liittyy yrityksemme tulevaisuuteen ja siihen, että onko sitä. Ei, tämä ei liity neljännesvuosikatsaukseen muuten kuin välillisesti. Kyllä, olet oikeassa, en aio poistua.” Kas näin, hetkesi on koittanut. Matkallasi olet todennäköisesti havainnut asiakkaiden ja heidän motiiviensa liittyvän kiinteästi siihen, miten yrityksenne on tunnistanut ympäröivää maailmaa ja miten se on löytänyt sieltä itselleen fiksun paikan markkinassa. Suosittelen aloittamaan sillä.

Jos tittelisi viittaa markkinointiin ja toimenkuvasi edes etäisesti sitä sivuaa, sinulla on velvollisuus tunnistaa ja ratkaista ihmisten ongelmia, ei syytää viestinnällisiä tuotoksia putkesta ulos.

Mikä on meidän positiomme suhteessa kilpailijoihimme? Entä suhteessa ympäröivään markkinaan ja sitä ympäröivään maailmaan? Mistä asennosta me puhumme asiakkaillemme ja muille meidän kanssa tekemisissä oleville? Minkälaisia kipuja me olemme tunnistaneet heidän maailmastaan? Mitä me ratkaisemme ja lupaamme? Mikä maailmassa muuttuu, kun me teemme mitä teemme?

“Kyllä, aivan, juuri niin. Tämä tarve ja nämä ajatukset heräsivät some-kampanjaa tehdessäni.” 

Koska jos tittelisi viittaa markkinointiin ja toimenkuvasi edes etäisesti sitä sivuaa, sinulla on velvollisuus tunnistaa ja ratkaista ihmisten ongelmia, ei syytää viestinnällisiä tuotoksia putkesta ulos. Sinä rakennat ja suunnittelet maailmaa, jossa harkiten haarukoidut asiakkaanne voivat toimia ilman turhaa kitkaa. Siellä heitä ymmärretään palvella kun he sitä tarvitsevat, sillä palvelun sisällöllä joka on heille siinä hetkessä oikeaa ja riittävää.

Sinulla on velvollisuus myös rakentaa ymmärrystä läpi organisaatiosi: myynnistä tuotekehityksen kautta viestintään. Sieltä logistiikkaan, tuotantoon ja ylimpään johtoon saakka. Sinä olet parhaimmillasi sillanrakentaja, joka avaa siiloja ja kertoo, mitä tehokas markkinointi organisaatiolta vaatii.

Todennäköistä on, että saat johtajalta vastaukseksi epäselvää, mutta monisanaista selostusta visiosta olla halutuin kumppani, missiosta auttaa asiakasta ja vauvasta vaariin ulottuvista asiakasprofiileista sekä ystävällisen mutta selkeän pyynnön poistua.

Jos ja kun näin tapahtuu, ota lopputili. Heti. Siinä paikassa. Juuri sillä hetkellä. Tieto lisää tuskaa ja tuollaisessa organisaatiossa tuska ainoastaan kasvaa. Sinä olet kysymystesi kautta päässyt strategisen markkinoinnin syrjään kiinni. Kysymystesi kautta olet osoittanut ymmärrystä ja asennetta, joka on kovassa huudossa modernisti johdetuissa yrityksissä ja yhteisöissä. 

Ota lopputili ja etsi työnantaja, joka vastaa kysymyksiisi tai ainakin ymmärtää puutteensa ja antaa sinulle valtuudet niiden korjaamiseen. Meitä on täällä vaikka kuinka monta ottamassa sinut ilolla vastaan. Tervetuloa. Ja onneksi olkoon!

Kirjoittaja Karri Gardemeister,
luova johtaja

Brändi Luovuus Strategia