Aamutelkkarissa Mikael Jungner sanoi osuvasti, että yleisesti suomalaisten keskusteluissa painottuu fakta, tunnetta ei pidetä niin olennaisena. Suurin osa ihmisen päätöksen perusteista on kuitenkin tunnepuolella.

Käymme siis keskusteluja, joissa faktalla on ylivalta. Tämä jättää dialogimme osin tehottomaksi, koska emme käsittele tunnepuolen asioita riittävästi. Sama haaste kohtaa yritysten viestintää, joka puhuttelee kohderyhmiään, pyöräilystä nauttivaa insinööri-Pekkaa tai tanssista tykkäävää, kasvatustieteitä opiskelevaa Hipsteri-Eeviä, ilman ajatustakaan siitä, mitä tämä henkilö tuntee tai millaiset motivaatiotekijät hänen valintoihinsa vaikuttavat.

Yritysten parhaat brändistrategiat ovat sellaisia, jotka vetoavat tunteisiin ja toimivat upeana pohjana vaikuttavalle, kohderyhmänsä tuntevalle viestinnälle.

Brändistrategiassa annetut lupaukset on kyettävä viestimään vastaanottajille niin, että toivottu vaikutus saadaan aikaiseksi. Ihmisiin on kuitenkin lähes mahdotonta tehdä vaikutusta, jos heidän tunteisiinsa ei päästä käsiksi – tähän tarvitaan syvempää ymmärrystä ihmisen arvoista ja motiiveista.

Brändistrategiassa annetut lupaukset on kyettävä viestimään kohderyhmille niin, että toivottu vaikutus saadaan aikaiseksi. Ihmisiin on kuitenkin lähes mahdotonta tehdä vaikutusta, jos heidän tunteisiinsa ei pääse käsiksi.

Nykyisin puhutaan paljon asiakaskokemuksesta ja hyvää sellaista ei synny ilman asiakasymmärrystä, puhuisin tässä ennen kaikkea ihmisymmärryksestä. Ihmisymmärryksen syventäminen on yrityksille, ja myös meille viestijöille, mahtava mahdollisuus oppia tuntemaan kohderyhmämme paremmin. Samalla saamme hyvän mittarin tekemisellemme, kun pääsemme aidosti mittaamaan toivottua vaikutusta kohderyhmissämme, niissä ihmisissä.

Tärpit asiakasymmärryksen (lue ihmisymmärryksen) parantamiseen

  • Täsmennä brändistrategiaa – mitä ovat ne vaikutukset, joita annetuilla lupauksilla pyritään saamaan aikaiseksi, miten se auttaa asiakasta / kohderyhmää?
  • Tutustu nykyisiin kohderyhmiisi.
  • Mieti ihmisiä kohderyhmien takana.
  • Onko kohderyhmissä ihmisiä, joilla voisi olla samankaltaisia arvoja ja motiiveja.
  • Viesti lupauksisista näiden motiivien mukaisesti kohderyhmille niin, että saat toivottuja vaikutuksia aikaiseksi.
  • Mittaa!
  • Hanki koko ajan lisää asiakasymmärrystä (lue ihmisymmärystä)

Tee ihmisymmärryksen kasvattamisesta osa duuniasi ja työsi merkityksellisyys kasvaa 360°!

Kirjoittaja Mari Kurkinen,
viestinnän asiantuntija

Viestintä Yleiset asiakasymmärrys strateginen viestintä