Best possible. Highest quality. State-of-the-art. Most advanced solution.

Markkinointitekstin kääntäminen englannista suomeen paljastaa kieltemme eron, tai pikemminkin suomalaisen ja angloamerikkalaisen kulttuurin eron. Jos englanniksi et ole paras, edistynein, laadukkain ja kilpailukykyisin, et melkein ole edes olemassa. Meilläpäin leuhkat sanavalinnat taas kuulostavat omituisilta, eivätkä oikein uskottavilta. Muutama ylisana on kuitenkin tarttunut sitkeästi suomalaiseen kielenkäyttöön. Tässä niistä kolme.

Eeppinen

Eeppinen on uiskennellut arkikieleemme englanninkielisen nettisisällön kautta. Epic!Perinteisesti sana liittyy epiikkaan eli kertomarunouteen tai -kirjallisuuteen. Eepos on laaja runomuotoinen kertomus, kuten Gilgameš-eepos tai Odysseia. Eeppisten asioiden voidaan siis ajatella olevan vähintään sankaritarun arvoisia. Nopean verkkohaun perusteella kaikkien aikojen eeppisimmäksi on luonnehdittu mm. seuraavia asioita

  • jouluherkku
  • tapa paistaa katkarapuja
  • JYP-Jukurit -matsi
  • liukastuminen
  • säilykepapumainos
  • grillausväline
  • videopelikaksintaistelu
  • seikkailujuoksu
  • tietokilpailu
  • avaruusteemainen strategiafantasialautapeli

Legendaarinen

Legenda on alun perin viitannut pyhimyselämäkertaan. Sittemmin sillä on kuvailtu epäuskottavaa tai kaunisteltua tarinaa, jossa sekoittuvat myytit ja historialliset faktat. Sikäli on omituista, että todella tapahtuneitakin asioita halutaan kuvailla legendaarisiksi. Kaikkien aikojen legendaarisimmaksi lajissaan on todettu mm.

  • nimimerkki vauvapalstalla
  • Salkkarit-pahis
  • nettipersoona
  • kolikkotaikuri
  • matkapuhelin
  • ylijäämäaseiden kauppias
  • rakettipakkaus
  • lätkä(konsoli)peli
  • hääohjelmajakso

Elämys

Elämys vakiintui sanastoomme jo vuosituhannen taitteessa, mutta on edelleen varsin käytetty. Englannin kielen lähin sukulainen elämykselle on meaningful experience (merkittävä kokemus), joka ei oikein taivu markkinoinnin kielelle. Pelkkä experience ei oikein tavoita elämyksen mullistavuutta.

Wikipedian mukaan “elämys on moniaistinen ja merkittävä kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen.” Matkailu- ja ravitsemis- ja talousalan opinnäytetyössä elämys on ”jotain todella merkittävää ja unohtumatonta kuluttajalle, joka on täysin uppoutunut elämykseen”. Joka tapauksessa elämyksinä markkinoidaan ainakin seuraavia asioita:

  • kylpytynnyrin vuokraus
  • saunominen
  • ruokailu
  • hautausmaa
  • salsatunti
  • huvipuistokäynti
  • siivouspalvelu
  • kokkauskurssi
  • kokous

Voimme todeta käsitteen arkipäiväistyneen. Mielestäni olisi muuten raskasta kokea jotain ravisuttavaa ja henkeäsalpaavaa joka päivä. Etenkin silloin, jos haluaa vaikka vain syödä, kokoustaa tai saunoa.

Oikeastaan pelin ylisanoja vastaan voi julistaa menetetyksi. Kielen kehitykseen kuuluu sanojen laimeneminen lisääntyvän käytön myötä. Ilmaisut etääntyvät alkuperäisistä merkityksistään ja uusia tulee tilalle.

Miksi sinun silti kannattaisi kertoa asioistasi joillain muilla ilmaisuilla?

Erottuminen muista legendaarisista, eeppisistä ja elämyksellisistä asioista on nykyisin jo aika vaikeaa. Saattaa myös syntyä vaikutelma, ettet ole sanomasi kanssa tosissasi. Ylisanojen käyttö on vähän kuin kiroilu – sitä kannattaa harrastaa harkiten. Jos kiroilet koko ajan, mistä muut tietävät sinun olevan tällä kertaa ihan tosissasi?

Monet hakevat humoristista vaikutelmaa rinnastaessaan hassuja ja arkisia asioita epiikkaan ja legendoihin. Tämä vitsi on jo hieman väljähtynyt. On erittäin suositeltavaa olla innoissaan omasta jutustaan, mutta siitä ei kannata kertoa kuten kaikki muutkin.

Mitä eeppisten ja legendaaristen elämysten sijasta sitten kannattaa kertoa?

Kielemme on rajaton aarreaitta, josta löytyy kyllä ratkaisut. Kuvalla voi tehostaa haluttua vaikutelmaa. Apua molempiin kannattaa kysyä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisilta. He miettivät työkseen, mikä tekee tuotteestasi, palvelustasi, uutisestasi tai muusta tärkeästä asiastasi ainutlaatuisen. Tämän jälkeen he löytävät sopivat sanat, kuvat ja mitä homman hoitaminen vaatiikaan. Voin jopa suositella muutamaa tekijää.

PS. Mutta hei! Villivisiohan kertoo, että “legendat tehdään yhdessä”. Näin on, muttei kerro kauaa. Olemme tehneet vuosien varrella ison kasan kovia markkinoinnin ja viestinnän toteutuksia, mutta jatkossa kerromme niistä enemmän asiakkaan tavoitteiden ja hyödyn kautta. Näet sen pian uusilla sivuillamme!

Kirjoittaja Matti Huhta,
copywriter

Viestintä brändiviestintä strateginen viestintä