Työtyytyväisyyden tuntee portaikossa

15.11.2018 | Matti Huhta

En ole koskaan työskennellyt katutasossa. Ainakin kaikki viestintään liittyvät hommani olen suorittanut kerroksissa 2–5. Hissiä käytän vain erityisen heikkoina hetkinä. Alatasanteella tiedän, missä menen työtyytyväisyyteni kanssa. Jos astelen portaat sen kummempia miettimättä, kaikki on ok.

Jos nouseminen vaatii joka päivä ylimääräisen syvän huokauksen, on syytä miettiä portaikon vaihtamista.

Työn merkitystä koskeviin pohdintoihin sain vauhtia Villivision oman markkinoinnin päivittämisestä. Joskus suutarin kengät pääsevät kulumaan, etenkin kun ovella on asiakkaita. Näin on käynyt meilläkin, mutta pian saatte nähdä uudet jalkineemme!

Kävimme yhteisen keskustelun työn merkityksestä ja sen viestimisestä. Oli silmiä avaavaa kuulla, miten erilaisia asioita työ kullekin merkitsee. Sillä, mistä merkityksen työlleen ammentaa, ei näytä olevan vaikutusta osaamiseen ja motivaatioon. Kunhan ammentaa jostain. Hyvää jälkeä syntyy hyvin erilaisilla vaikuttimilla.

Nyt kerron itseäni motivoivista asioista.

Saan käyttää taipumuksiani elannon tekemiseen

Voin tehdä leipäni asioilla, joissa katson olevani hyvä. Tämä ei ole itsestäänselvyys, vaan etuoikeus. Monet kipuilevat töissä, joissa eivät viihdy tai pääse todella näyttämään taitojaan. Suurimman itseilmaisun tarpeeni täytän silti vapaa-ajallani.

Saan jotain valmiiksi ja voin näyttää sen maailmalle

On tyydyttävää, ettei kaikki ole loputonta, hähmäistä ”projektia” tai mihinkään konkreettiseen liittymätöntä ”koordinointia”. Asioilla on alku, loppu ja usein myös keskikohta, jossa painetaan paljon hommia. Silloin hihkutaan sekä kiroillaan. Loppu ei tarkoita asiakassuhteen päättämistä, vaan sitä, että jotain saadaan tälle valmiiksi.

Työmme innostaa asiakasta ja asiakas meitä

Saamme purtavaksi mielenkiintoisia pähkinöitä, joiden parissa voimme näyttää parastamme. Palkitsevinta on nähdä tekemistemme hyöty asiakkaan kasvoilta. Asiakkailta olen myös oppinut paljon toimialoista, ihmisistä ja maailmasta.

En pahenna maailmaa työlläni

Työsopimuksen allekirjoittaessani ymmärsin, etten nirsoile työtehtävieni kanssa. Kieltämättä sieppaisi, jos edistäisin työlläni kerskakulutusta tai eettisesti kestämätöntä liiketoimintaa. Toistaiseksi olen saanut vauhdittaa kierrätettävämpiä pakkauksia, hyvinvointipalveluita, opiskelija-asumista, joukkoliikennettä ja Tampereen alueen elinvoimaisuutta… ja paljon muuta.

Menen eteenpäin

Minulla ei oikeastaan koskaan ole ollut ajatusta nousujohteisesta urasta, mutta pysähtymisen ja tyytymisen tunne saa levottomaksi. Saan tehdä töitä tyyppien kanssa, jotka haluavat tehdä parhaansa ja kehittyä. Opin heiltä koko ajan, suorastaan imen salaa heidän tietämystään ja kokemustaan. Toivottavasti hekin saavat jotain minulta. Mikä mahtava, uusiutuva luonnonvara! Yhdessä saamme aikaiseksi hienompia juttuja, kuin mitä saisin itsekseni väkerrettyä

Voin kertoa punastelematta kenelle tahansa, että

  • olen tuolla töissä
  • teen tällaisia hommia
  • näitä juttuja olen ollut tekemässä
  • nämä ovat työkavereitani
  • minulla on usein kivaa töissä
  • saan olla siellä oma itseni
  • olen työyhteisössä enemmän kuin työsuoritukseni

Mitä meistä voisi kertoa?

Markkinoinnin kieli on parasta rehtinä ja suorana. Silti markkinointitekstissä törmää välillä ylilyönteihin ja täysiin höpöjuttuihinkin. Onkin erityisen tärkeää, että voin selkä suorana ja korvat heilumatta kertoa Villivisiosta vaikka seuraavasti:

  • teemme viestintää, jonka tuloksiin sekä me että asiakas voimme olla tyytyväisiä
  • tämä on aikuisten työpaikka, jossa on ammattilaisia
  • keksimme luovia ratkaisuja ja meiltä löytyy hämmentävän monenlaisia taitoja
  • olemme keskenämme erilaisia hahmoja, mutta kunnioitamme toisiamme
  • tähtäämme korkealle ja teemme myös virheitä
  • meillä saa onnistua ja epäonnistua
  • osaamme pitää hauskaa
Nämä asiat saavat minut nousemaan portaat aamuisin. Mikä sinua motivoi työpäivääsi?
Kirjoittaja

Matti Huhta, copywriter

Lisää kirjoittajalta:

Tuoreita ajatuksia:

Sitten vasta hutkitaan

Tutkiminen ei ole ilmaista, maailma on monimutkainen ja tulevaisuus epävarma. Tässä kuusi peruskysymystä valistuneesta arvailusta.

21.05.2019 Digi · Luovuus · Viestintä ·

Ota lopputili, se on todennäköisesti fiksuin tekosi

Olet töissä yrityksen tai yhteisön markkinoinnissa. Todennäköisesti päiväsi kuluvat markkinointiviestinnän parissa. Teet viestinnällisiä suoritteita: ilmoituksia, messuja, digimainoksia, kampanjoita, sisältömarkkinointia, artikkeleita, mainontaa, yhteistyökuvioita ja niin edelleen. Eikö vain?

14.05.2019 Brändi · Strategia · Viestintä ·

Chatbot rekrytoinnin apukätenä

Miten me löydämme kovia osaajia taloon? Miten voisimme olla houkutteleva työnantaja? Miten voisimme parantaa rekrytointikokemusta? Näitä ja monia muita rekrytointiin liittyviä aiheita pohditaan paljon yrityksissä, kun kilpailu hyvistä tyypeistä käy kuumana.

17.04.2019 Digi ·