Sukujuhlissa ja muualla uusiin ihmisiin tutustuessa kerron työskenteleväni mainostoimistossa. Kysyjästä riippuen saatan myös kertoa olevani mainos- ja viestintätoimistossa. Isäni oli työurallaan mainosmies. Lapsena opin, että se on ihan kunniallinen ammatti. Tehtiinhän siellä toimistossa muutakin kuin mainoksia, mutta muunlainen nimitys olisi vaikuttanut omituiselta saivartelulta.

Kävin hiljattain läpi Pohjois-Amerikan luovien toimistojen TOP 50 -rankingin nähdäkseni, miten he itsestään kertovat. Yksikään ei identifioidu mainostoimistoksi. 1960- ja 1970-luvuille sijoittuvan Mad Men-sarjan Sterling Cooper oli vielä Advertising Agency, mutta nämä nykytaiturit välttävät advertising-sanaa päättäväisesti. Tarjolla on muun muassa seuraavat yritysten määritelmät:

Mobile Success Company
Ideas Company
An Ideas Agency
The Cultural Change Agency
Social Impact Design Agency
Challenger Brand (Agency)
Your Marketing Department In a Box
Luxury Creative for Brands
Small Business Marketing Agency
The Agency for What Comes Next
Digital First Agency
A Human Connection Agency
Brand Clarity (Agency)

Nyrkkisääntö: mitä luovempana toimisto itsensä näkee, sitä vähemmän he ovat mainos. Silti nämäkin puodit pukkaavat myös ulkomainoksia, mobiilimainoksia, mainosvideoita ja muita tuotoksia, jotka ainakin maallikolle näyttävät ja tuntuvat mainoksilta.

Mainostoimistot eivät menesty mainostoimisto­kilpailussa

Suomessa talousmedia kertoo edelleen uutisia mainosalalta, Cannesista puhutaan mainosalan Oscareina ja oppilaitokset tarjoavat mainonnan suunnittelijan opintoja. Markkinointi & mainonta kertoo uutisissaan mainostoimistoista, vaikka nämä eivät itse itseään sellaisiksi kutsuisi.

Villivisio oli toista vuotta peräkkäin kertaa finaalissa Vuoden toimisto -kilpailussaIsojen mainostoimistojen sarjassa ei ollut ainuttakaan mainostoimistoksi itseään tituleeraavaa, vaan Marketing Communications agencyDisruption Company ja toimisto, jonka työsarkaa on Business Innovation, Digital Services and Marketing Communication. Loput mainostoimisto-oletetut eivät tainneet haluta määritellä itseään.

Olemmeko dinosauruksia vai porukan ainoa rehellinen?

Omassa pienten mainostoimistojen sarjassa olimme mainos- ja viestintätoimistona ainoa pumppu, joka nimellään tunnusti tekevänsä mainoksia. Olemmeko dinosauruksia vai porukan ainoa rehellinen? Vai molempia?

Hitonko väliä, mitä olemme

No, emme mekään enää kerro itsestämme ensisijaisesti mainostoimistona. Keväällä uusituilla nettisivuillamme emme mekään enää asemoi itseämme sellaiseksi. Eikö Villivisio siis enää ole mainostoimisto?

Meillä tehdään mainoksia, mutta yhä useammin asiakkaan tarpeeseen vastataan jollain muulla. Se voi olla strategian tai brändin päivitys, mediavaikuttamista, tapahtuma, hakukonemarkkinointia tai vaikka digitaalisen ostopolun raivaamista. Parhaat tulokset saamme ammentamalla eri laareista saumaton markkinointiviestinnän kokonaisuus.

Meitä kiitetään toistuvasti strategialähtöisestä tekemisestä. Tästä emme muista aina huudella. Ehkä strategiaymmärrys on itsestäänselvyys, vähän kuin nuotinlukutaito kapellimestarille. Asiakkaat, jotka haluavat nimenomaan yksittäisiä mainostekoja, ohjaamme muiden tekijöiden oville.

Täytyy olla utelias, ottaa selvää, mitata, nähdä asioita uusista kulmista, hioa taitojaan ja haluta tosissaan ratkaista asiakkaan ongelma.

Teknologiat, trendit ja toimialat muuttuvat, mutta työn ydin on edelleen sama kuin Mad Menin viskin- ja tupakantuoksuisina aikoina. Täytyy olla utelias, ottaa selvää, mitata, nähdä asioita uusista kulmista, hioa taitojaan ja haluta tosissaan ratkaista asiakkaan ongelma. Olipa mikä toimisto tahansa.

Aion jatkossakin punastelematta kertoa olevani mainostoimistossa, tarkemmin sanottuna teemme strategista markkinointia ja viestintää. Jos kuulijaa kiinnostaa, kerron mielelläni lisää.

Kirjoittaja Matti Huhta,
copywriter

Strategia Viestintä