Viime syksynä latasin pahaa aavistamattomana puhelimeeni Snapchatin. Ajattelin, että ajan tasalla olevan mainos- ja viestintätoimiston toimitusjohtajan pitää tietää sosiaalisen median uusimmat tuulet ja olla perillä siitä, mistä nuoriso kohkaa. En olisi uskonut, että Snapchatin maailma imaisee minut – yli kolmekymppisen, lähiössä asuvan kahden lapsen äidin – pauloihinsa. Toisin kävi.

Hurmos oli välitön. Snapchatin maailma oli nopea, aito ja hetkessä elävä. Sosiaalinen media, joka mahdollisti luovan hulluttelun ja päästi lähelle. Kanava, jossa ei Instagramin ja Pinterestin lailla näkynyt kiillotettuja kuvia tai täydellisiä sommitelmia. Mietin, voiko tämä olla totta: Michelle Obama postaa arjestaan herkkupaloja, ja tarkkaan harkitsevat huippubrändit päästävät asiakkaansa kurkistamaan kulissien taakse.

Snapchatissa voin muun muassa viestitellä kavereiden kanssa, kertoa omasta arjestani kuvilla ja videoilla, muokata kuvia ja videoita filttereillä tai piirtämällä niiden päälle, seurata ystävien, julkisuuden henkilöiden ja eri yritysten elämää tai lukea lehtiä, joihin on koottu aina vuorokauden polttavimmat aiheet.”En olisi uskonut, että Snapchatin maailma imaisee minut – yli kolmekymppisen, lähiössä asuvan kahden lapsen äidin – pauloihinsa. Toisin kävi.”

Epätäydellinen, iholla oleva ja läheltä seuraava media on kiehtova. Tiheästi päivittävät ja hölmöilevät snäppääjät eivät ota itseään liian vakavasti. Snapchatin pikaviestit mahdollistavat luovuuden käyttämisen kuvissa ja erittäin visuaalisen rajapinnan. Vuorokauden jälkeen kuvat ovat poissa.

En ole ainoa Snäppiin hurahtanut: tällä hetkellä Snapchat kasvaa huimaa vauhtia. Tälle vuodelle on ennustettu 27 prosentin kasvua, jolla pikaviestipalvelu ohittaa useat kilpailijansa. Käyttäjiä pikaviestimellä on nykyään enemmän kuin Twitterillä tai Pinterestillä. Suurin käyttäjäryhmä ovat edelleen nuoret aikuiset (18–24-vuotiaat), mutta 50 prosenttia uusista käyttäjistä on yli 25-vuotiaita.

Snapchatin demografia on erittäin otollista maaperää eri brändeille, jotka haluavat päästä kiinni nuorempaan kohderyhmään. Snapchat mahdollistaa sen, että asiakkaat pääsevät kurkistamaan aivan brändin ytimeen ja näkemään läheltä yrityksen maailman. Pikaviestipalvelua käyttävät erittäin onnistuneesti muun muassa Gatorade, New York Times sekä Audi.

Rohkaisen kaikkia tutustumaan Snäpin maailmaan ja mahdollisuuksiin, mutta varoituksen sana: Snapchat voi aiheuttaa voimakasta riippuvuutta.

Annan Snapchat top 5

  •  New York Times. Maailman tunnetuimman lehden toimituksen arkea.
  •  Michelle Obama. Otteita Yhdysvaltain First Ladyn arjesta kokkareilta kotiaskareisiin.
  • Kylie Jenner. Jos haluat oppia miten henkilöbrändäystä tehdään oikein, seuraa Snapchatin suosituinta julkkista.
  • Gucci. Behind the scenes -meininkiä luksusmaailmassa. Useampi julkkis on kaapannut tilin ja dokumentoinut, miten Gucci näkyy heidän arjessaan.
  • Tiia Rantanen. City-lehden toimittajan nasevat huomiot arkielämästä höystettynä aimolla annoksella Kummeli-huumoria.

Kirjoittaja Anna Lehtisalo,
toimitusjohtaja

Digi sosiaalinen media