Pk-yrityksen johtaja, puhun juuri sinulle! Tiesithän, että suurin osa Suomen uusista työpaikoista syntyy juuri pk-yrityksiin? Meidän vastuullamme on kasvattaa ja jalostaa liiketoimintaamme sekä työllistää uutta työvoimaa. Jotta tämä toteutuisi, on erottauduttava kilpailijoista, luotava positiivista työnantajamielikuvaa, ymmärrettävä asiakkaiden tarpeita paremmin, puhutella heitä ja lopulta saada heidät ostamaan tuotteitamme tai palveluitamme.

Kuuluisa liiketoiminnan ja johtamisen visionääri Peter Drucker totesi aikoinaan, että yrityksellä on kaksi perustehtävää: innovoida ja markkinoida. Innovaatiolla luodaan uusia tuotteita ja palveluita. Markkinoinnilla saatetaan innovaatio ihmisten tietoisuuteen sekä saadaan ihmiset ymmärtämään ja hakeutuman sen pariin.

Nouseeko otsallesi kylmä hiki, kun puhutaan markkinoinnista? Kanavat, alustat, digitaalinen vallankumous, sosiaalisen median strategia, tone of voice, sisältömarkkinointi, AR, VR, vaikuttajamarkkinointi, insight ja kaikki muu jargoni, jota markkinointityypit viljelevät. Markkinointi asettaa entistä suurempia haasteita muuttuvassa maailmassa. Meillä pk-yrityksillä on usein rajallisesti aikaa, pienemmät tiimit sekä maltilliset markkinointibudjetit. Voi joskus tuntua siltä, että kädet heiluu, mutta mitään ei saada aikaiseksi ja vaikutukset ovat pieniä.

Kerron nyt salaisuuden, jolta valitettavan suuri osa suomalaisista pk-yrityksistä on itseään yrittänyt varjella: sosiaalinen media on yksi parhaimmista ja tehokkaimmista keinoista luoda yhteys asiakkaisiin. Sosiaalisen median ansioista olemme tilanteessa, jossa näkyvyyden saaminen, huomion herättäminen ja asiakkaan iholla oleminen ei ole kiinni isosta budjetista.Miksi kaikkien pitäisi olla sosiaalisessa mediassa?

Kannustan jokaista yritystä olemaan aktiivinen sosiaalisessa mediassa.  Sosiaalinen media mahdollistaa muun muassa avoimen vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa. Keskustelemalla opit ymmärtämään heitä paremmin. Syvempi asiakasymmärrys puolestaan johtaa parempaan asiakaskokemukseen, joka generoi tyytyväisyyttä ja uskollisuutta.

Sosiaalisessa mediassa markkinointi on kustannustehokasta. Useimmat sosiaalisen median kanavat ovat ilmaisia. Liittyminen ja profiilin luominen ei maksa mitään. Markkinointikulut ovat sosiaalisessa mediassa moninkertaisesti pienempiä kuin perinteisessä mediassa. Säästät siis rahaa.

Sosiaalisen median alustoja on paljon ja lisää tulee koko ajan. Valitse juuri ne kanavat, joissa asiakkaasi ja kohderyhmäsi ovat aktiivisimpia ja jotka tukevat parhaiten yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita.

Sosiaalisessa mediassa pystyt luomaan läpinäkyvän kuvan yrityksestäsi. Voit kertoa tuotteistasi tai palveluistasi monipuolisesti. Pystyt inhimillistämään yritystäsi kertomalla yrityskulttuurista sekä tiimisi osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Ja mikä parasta, pystyt analysoimaan dataa ja mittaamaan markkinointisi tuloksia. Datan perusteella opit tuntemaan asiakkaitasi paremmin ja pystyt muokkaamaan viestintääsi tehokkaammaksi.

Siksi pyydän, ethän pelkää somea?

Alla viisi vinkkiä pk-yrityksen timanttiseen someen:

  • Jos yrityksesi ei vielä ole somessa, mene!
  • Tee sosiaalisen median suunnitelma ja strategia. Pohdi kohderyhmääsi, mitä kanavia käytät, mitkä ovat pääviestisi ja mitä haluat saada aikaiseksi sosiaalisen median viestinnällä. Luo tavoitteet, vastuuta ja aikatauluta.
  • Laadukas sisältö. Mieti minkälainen sisältö kiinnostaa kohderyhmääsi: blogitekstit, tieto tuotteistasi, ajankohtaiset aiheet vai päivitykset yrityksesi arjesta. Päivitä säännöllisesti. Uskalla olla luova ja rohkea. Kokeile ja irrottele. Joskus saatat tehdä virheen, mutta se on ihan ok, koska opit niistä.
  • Ole valmis keskustelemaan. Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalista. Käy dialogia asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa, ota osaa keskusteluihin ja reagoi päivän polttaviin aiheisiin.
  • Seuraa ja mittaa. Kerää dataa, analysoi sitä ja seuraa miten asiakkaasi käyttäytyvät sosiaalisessa mediassa. Miten viestintääsi sitoudutaan ja miten se konvertoi liikennettä www-sivuillesi. Kerää oppeja ja muovaa tekemisesi niiden mukaan. Ole kriittinen ja kehitä tekemistäsi koko ajan.

Kirjoittaja Anna Lehtisalo,
toimitusjohtaja

Digi Strategia sosiaalinen media strateginen markkinointi