Joulu on tunnetusti kaupan tärkein sesonki ja markkinoinnin kulta-aikaa. Tällä hetkellä televisio, netti ja kadut ovat täyttyneet toinen toistaan sykähdyttävämmistä joulumainoksista. Joulukampanjoilla onkin mahdollisuus kartuttaa tuntuvasti loppuvuoden myyntikassaa, mutta ennen kaikkea rakentaa positiivista brändimielikuvaa.

Joulusesonki alkaa usein maailman tunnetuimpien brändien joulumainosten julkistuksella. Nämä brändit tekevät joka vuosi kalliimpia ja näyttävämpiä joulumainoksia, jotka nousevat aina puheenaiheiksi ja otsikoiksi medioissa. Suosituimpia mainoksia katsotaan Youtubessa parhaimmillaan useita miljoonia kertoja.

Kaikki muistavat esimerkiksi Coca-Colan legendaarisen joulupukin rekan, Jaffan laulavat hedelmät ja Pirkan lämminhenkisen Majakanvartijan. Kukaan ei ole myöskään voinut välttyä Finnairin Matkalla jouluun -tunnelmoinnilta tai joulumarkkinointinsa usein hyvissä ajoin aloittavien tavaratalojen, kuten Harrodsin ja Selfridgesin, mainosvideoilta.

Suosituksi nousseen joulukampanjan tarinaa jatketaan monesti myös seuraavana vuonna. Coca-Colan lisäksi näin on tehnyt tänä vuonna esimerkiksi kauppaketju Aldi, jonka joulukampanja jatkaa viime vuonna lanseeratun, rakkautta etsivän Kevin-porkkanan tarinaa.

Joulunaika on maaginen mahdollisuus luoda haluttua mielikuvaa brändistä.

Joulu herättää meissä poikkeuksellisen paljon tunteita, ja siksi olemme myös vastaanottavaisempia markkinoinnin välittämille viesteille. Joulunaika onkin suorastaan maaginen mahdollisuus jättää muistijälki ja luoda haluttua mielikuvaa brändistä.

Mistä sitten oikein rakentuvat nämä nostalgiset, jokaisen tuntemat joulukampanjat, jotka jäävät mieliimme elämään joulusta toiseen? Entä miten yritykset, joilla ei ole käytössään miljoonien mainosbudjettia, voivat jättää jälkensä kuluttajien mieliin? Kaikki tietävät, ettei aito joulutunnelma synny siihen satsatuista euroista, vaan iloisesta odotuksesta. Niin myös hyvä joulukampanja, oli se sitten suurella tai pienemmällä budjetilla tehty, koskettaa ja vetoaa tunteisiin. Jos joulumainos onnistuu vielä samaan aikaan olemaan hauska ja oivaltava, on menestys taattu.

Vaikka markkinoinnin onnistuminen mitataan aina loppujen lopuksi myynnissä, voidaan joulukampanjoilla parhaimmillaan rakentaa brändiä niin, että se vaikuttaa positiivisesti myyntiin joulun ajan ulkopuolellakin.

Brändin rakentamiseen liittyvien toimenpiteiden tärkein tehtävä on kertoa tarinaa. Hienot, vaikuttavat tarinat ovat puolestaan niitä, jotka jäävät elämään.

Alla kolme tämän vuoden näyttävää, suurenluokan joulukampanjaa, jotka inspiroivat, nostattavat joulumieltä sekä onnistuvat erinomaisesti brändimielikuvan rakentamisessa.

  • John Lewis -tavarataloketjun hirviö Moz 
    Mainoksessa seikkailee hellyttävä karvainen olento ja pikkupoika, joiden välinen ystävyys saa kyynisimmänkin joulunodottajan hyvälle tuulelle. John Lewisin spektaakkelimaiset joulumainokset ovatkin viime vuosina kohonneet vuoden odotetuimmiksi jouluspoteiksi.

  • H&M -muotijätin A Magical Holiday 
    Eheän tarinan muodostavassa lyhytelokuvassa nähdään muun muassa rap-tähti Nicki Minaj. Opettavainen mainos onnistuu luomaan taianomaista joulutunnelmaa.

  • Heathrown lentokentän Closer this Christmas 
    Mainosvideon päätähtinä ovat Heathrown jo aiemmin esittelemät nallekarhut, joiden tuttua tarinaa taustoitetaan nyt joulutunnelman siivittämänä. Tämä oivaltava mainos on kerrassaan hykerryttävän hellyttävä.

Kirjoittaja Henna Kärkkäinen,
asiakkuusjohtaja

Brändi Viestintä brändin rakentaminen brändiviestintä