Joulutarina, joka jää elämään

07.12.2017 | Henna Kärkkäinen

Joulu on tunnetusti kaupan tärkein sesonki ja markkinoinnin kulta-aikaa. Tällä hetkellä televisio, netti ja kadut ovat täyttyneet toinen toistaan sykähdyttävämmistä joulumainoksista. Joulukampanjoilla onkin mahdollisuus kartuttaa tuntuvasti loppuvuoden myyntikassaa, mutta ennen kaikkea rakentaa positiivista brändimielikuvaa.

Joulusesonki alkaa usein maailman tunnetuimpien brändien joulumainosten julkistuksella. Nämä brändit tekevät joka vuosi kalliimpia ja näyttävämpiä joulumainoksia, jotka nousevat aina puheenaiheiksi ja otsikoiksi medioissa. Suosituimpia mainoksia katsotaan Youtubessa parhaimmillaan useita miljoonia kertoja.

Kaikki muistavat esimerkiksi Coca-Colan legendaarisen joulupukin rekan, Jaffan laulavat hedelmät ja Pirkan lämminhenkisen Majakanvartijan. Kukaan ei ole myöskään voinut välttyä Finnairin Matkalla jouluun -tunnelmoinnilta tai joulumarkkinointinsa usein hyvissä ajoin aloittavien tavaratalojen, kuten Harrodsin ja Selfridgesin, mainosvideoilta.

Suosituksi nousseen joulukampanjan tarinaa jatketaan monesti myös seuraavana vuonna. Coca-Colan lisäksi näin on tehnyt tänä vuonna esimerkiksi kauppaketju Aldi, jonka joulukampanja jatkaa viime vuonna lanseeratun, rakkautta etsivän Kevin-porkkanantarinaa.

Joulunaika on maaginen mahdollisuus luoda haluttua mielikuvaa brändistä.

Joulu herättää meissä poikkeuksellisen paljon tunteita, ja siksi olemme myös vastaanottavaisempia markkinoinnin välittämille viesteille. Joulunaika onkin suorastaan maaginen mahdollisuus jättää muistijälki ja luoda haluttua mielikuvaa brändistä.

Mistä sitten oikein rakentuvat nämä nostalgiset, jokaisen tuntemat joulukampanjat, jotka jäävät mieliimme elämään joulusta toiseen? Entä miten yritykset, joilla ei ole käytössään miljoonien mainosbudjettia, voivat jättää jälkensä kuluttajien mieliin? Kaikki tietävät, ettei aito joulutunnelma synny siihen satsatuista euroista, vaan iloisesta odotuksesta. Niin myös hyvä joulukampanja, oli se sitten suurella tai pienemmällä budjetilla tehty, koskettaa ja vetoaa tunteisiin. Jos joulumainos onnistuu vielä samaan aikaan olemaan hauska ja oivaltava, on menestys taattu.

Vaikka markkinoinnin onnistuminen mitataan aina loppujen lopuksi myynnissä, voidaan joulukampanjoilla parhaimmillaan rakentaa brändiä niin, että se vaikuttaa positiivisesti myyntiin joulun ajan ulkopuolellakin.

Brändin rakentamiseen liittyvien toimenpiteiden tärkein tehtävä on kertoa tarinaa. Hienot, vaikuttavat tarinat ovat puolestaan niitä, jotka jäävät elämään.

 

Alla kolme tämän vuoden näyttävää, suurenluokan joulukampanjaa, jotka inspiroivat, nostattavat joulumieltä sekä onnistuvat erinomaisesti brändimielikuvan rakentamisessa.

 

Kirjoittaja

Henna Kärkkäinen, asiakkuusjohtaja, osakas

Lisää kirjoittajalta:

Tuoreita ajatuksia:

Tuntematon tulee tutuksi tökkimällä sitä

"Näkyvyys kaksi askelta tulevaisuuteen" sanoi markkinointisään ääni, joka kuulostaa hyvin paljon merisään ääneltä. "Ja kahden askeleen jälkeen kenties toiset kaksi askelta tulevaisuudesta kaakkoon. Sen jälkeen en osaa enää kyllä yhtään sanoa.", jatkoi ääni kunnes lopetti.

26.08.2020 Luovuus · Sisäinen organisaatio · Uncategorized @fi · Yleiset ·

Kohti tuntematonta ja sen yli

”Olipa kevät kuomaseni”, totesin koronan runteleman kevään jälkeen. Kevät 2020, jolloin koronapandemia ei kohdellut ketään hellästi: ei yrityksiä tai arkea sellaisena kuin normaalisti sen tunnemme. Kevät järkytti ja ravisteli. Kesäloman koittaessa uskon, että moni meistä pyyhki hikeä otsalta ja toivoi, että jospa syyskaudella tämä tästä helpottaa.

26.08.2020 Luovuus · Sisäinen organisaatio · Yleiset ·

Näin tunnistat viestinnän
seitsemän hukkaa

Viestintä on osa liiketoimintaa, mutta viestimällä tuotetaan paljon hukkaa, joka vaikuttaa liiketoimintaan negatiivisesti. Näin tunnistat viestinnän hukat.

04.06.2020 Brändi · Strategia · Viestintä ·