Logot. Olivat ne sitten innottomuudesta syntyneitä mitättömiä merkkejä tai vahvoin tunnelatauksin omiin sfääreihinsä nousseita symbolien kuninkaita, ei ole paikkaa missä niihin ei törmäisi. Milloin olet pitänyt kädessäsi tavaraa, jossa ei ole jonkun suunnittelemaa visuaalista merkkiä? Toki ovat ne mummon kutomat pässinpökkimät, mutta tiedätte mitä tarkoitan.

Itse heräsin taannoin Mastercardin tekemään logomuutokseen. Olin katsellut logon vanhaa versiota maksukorttini kulmassa niin kauan kuin muistan, eikä se ollut sillä välin muuttunut millään tavalla. Logo oli näyttänyt aina vaan niin ysäriltä, nimenomaan negatiivisessa mielessä.

Logon henkeä oli nyt kevennetty sulavalla typografialla, selvästi harkituin väriuudistuksin, ja siitä oli suunniteltu muodoiltaan nykyaikaisempi. Vaikka idea on pysynyt samana – kaksi eri väristä ympyrää mahdollisesti sulautuvat – toteutuksen sävy uhkui uutta.

Logo tuntui nyt uskottavammalta, ikään kuin se haluaisi kertoa minulle tarinaa, jonka haluan kuulla. Fiilis oli nyt entistä läheisempi, tyylikkäämpi, seesteisempi ja hyvällä tavalla vähemmän.

Koko embleemi herätti mielenkiintoa, joten alan miehenä johkaannuin penkomaan netistä enemmänkin suurten yritysten logojen historioita. Mastercard ei ollut ollut poikkeus. Monen muunkin suuryrityksen logon nykyversio on entistä pelkistetympi.

Pitkän ajan trendi on ollut poistaa krumeluurit ja virtaviivaistaa muotoja. Esimerkiksi Pepsi on käynyt läpi monen muotoista välivaihetta.


Nike käyttää tällä hetkellä pelkkää 70-luvulla suunniteltua Swoosh-symbolia. Vaikka missään ei lue yrityksen nimeä, kaikki tietävät mistä puhutaan. Elementti on lähtöjään tarpeeksi yksinkertainen ja tasapainoinen, mistä syystä se on säilynyt muuttumattomana. Vaikka Swoosh on hankkinut kannuksensa yrityksensä jalokivenä, päätös jättää Nike kokonaisuudesta pois on rohkea.

Nokia taasen edustaa historiansa aikana alati muuttuvaa linjaa. Kauas on kuljettu yhtiön ensimmäisestä logosta, jossa paistatteli koskessa äyskäröivä lohi vuonna 1865. Nykyään on päästy monen vaiheen läpi käyneeseen, insinöörimäisen koruttomaan, mutta tunnistettavaan kirjoitusasuun. Olisikin kumma, jos ilme ei olisi muuttunut yrityksen luotua nahkansa sellutehtaasta kumitehtaaksi ja siitä elektroniikka- ja telekommunikaatiofirmaksi.


Olen aina pitänyt IBM:n logosta. Siinä on onnistuttu pienin muutoksin kertomaan ytimekkäästi toiminnan muuttumisesta. Vaikka vuonna 1924 nimensä nykymuodon saanut yhtiö on vaihtanut ensimmäiset viisikymmentä vuotta logon ilmettä tappavan säännöllisen tahtiin, 1950-luvun jälkeen on hötkyily loppunut. Sen jälkeen logoon on tullut yllättävän vähäisiä muutoksia, ja tyyli on selkeästi löytynyt. Toisaalta nyt olisi hyvä aika jättää hyvästit kuvaputkimaisille moire- ja matriisiviivoille ja siirtyä 2010-luvulle.


Google on uudempana tulokkaana harjoittanut johdonmukaisempaa logo-evoluutiota. 19-vuotisen historian järisyttävin muutos tuli vasta seitsemäntoista vuoden jälkeen, kun logon kirjoitusasu vaihtui päätteettömäksi. Silti tunnistettavuus on säilynyt värien ansiosta. Saa nähdä, kuinka Google kirjoittaa itsensä kahdeksankymmenen vuoden päästä.

Omaa maatansa muuttumattomuuden onnellisessa kuplassa edustaa BMW, joka on oikeastaan ollut aina se sama kokardimainen ympyrä.



Mitä jäi käteen?

Selaillessani eri aikojen logoja, löytyivät aikakautensa lapset, jotka vanhanaikaisuutensa tai kömpelyytensä ansiosta on ollut pakko tehdä uusiksi. Joissain tapauksissa oltiin palattu syystä tai toisesta aikaisempaan versioon, kun taas toisia oli muutettu yritystoiminnan jäsentyessä erilaiseksi. Eihän lohen naama logossa käy enää telekommunikaatioyritykselle.

Aina muutokset eivät ole, eikä niiden tarvitsekaan olla, maata järisyttäviä. Jo pienten yksityiskohtien suunnitelmallinen viilaus voi riittää. On ilahduttavaa nähdä, kuinka hyvällä suunnittelulla pieninkin jipoin säilytetään selkeä, tunnistettava jatkumo, mutta saadaan nostettua logo samalla nykyaikaan.

Miksi ei sitten suunnitella ajatonta versiota, jolla porskuttaa ainakin sata vuotta?

Onko tarvetta hötkyillä eri vuosikymmenien trendien mukana ja antaa niiden muovata yritysilmeen näkyvintä kulmakiveä alituisesti uusiksi?

Ensinnäkin, ajat muuttuvat ja käsitteet muovautuvat vaikuttavimpien trendien mukana, ja se kaikki heijastuu kaupallisiin visuaalisiin tyyleihin. Tulevaisuuden ennustaminen on mahdotonta, joten yritysmaailman on hyvä pyrkiä mukautumaan aina aikojen, alan muutoksien sekä arvojen mukaan.

Muutosten yrityksen toiminnassa on heijastuttava myös visuaalisen identiteetin tasolle – ja kuten arvaatte, kiintopisteenä kaiken ytimessä on logo.

Ai niin, Mastercard. Se näytti tältä.

Kirjoittaja Timo Havu,
AD

Design visuaalinen suunnittelu