Jokainen markkinointiviestinnän parissa työskentelevä tietää, että sisällöt eivät synny tyhjästä. Tässäkin tapauksessa hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – mutta mistä kannattaa aloittaa? Yrityksen tavoitteista johdetusta sisältöstrategiasta tietenkin. Se antaa raamit ja suunnan tarkalle sisältösuunnitelmalle – luo punaisen langan, jota on helppo noudattaa. Sisältöstrategian laatimiseen kannattaa ottaa avuksi kumppani, joka tuo ulkopuolista näkemystä ja asiantuntemusta pöytään sekä ottaa kopin strategian luomisesta esimerkiksi fasilitoimalla yhteisiä suunnittelupäiviä tai työpajoja.  

Konseptointi ei aina ole ihan yksinkertaista, sillä hyvä konsepti on myös luova ja yllättävä.

Kun sisältöstrategia on laadittu, kannattaa sen äärelle pysähtyä hetkeksi. Antaako se jo suoraan aihioita sisältökonsepteihin? Eli sellaisiin sisältötyyppeihin, jotka tukevat asetettuja tavoitteita, ovat toistettavissa, taipuvat eri kanaviin ja kestävät aikaa? Konseptointi ei aina ole ihan yksinkertaista, sillä hyvä konsepti on myös luova ja yllättävä. Jos aiheeseen tarttuminen tuntuu hankalalta, kannattaa tähänkin pyytää apuja. Kokeneille suunnittelijoille koukuttavien sisältökonseptien miettiminen on arkipäivää. 

Sisältöstrategia ja siitä johdetut valmiit konseptit antavat hyvän pohjan käytännön tekemistä ohjaavaan suunnitelmaan, kun jokaista sisältöä ei tarvitse keksiä nollasta. Ne ovat työkaluja, jotka kertainvestoinnin jälkeen säästävät aikaa ja rahaa arjessa. Valmiin sisältösuunnitelmankin toteuttamisen voi ulkoistaa joko osittain tai kokonaan, jolloin markkinointiviestinnän tiimin arvokasta resurssia vapautuu muuhun tekemiseen. 

Sisältöhommista ei siis kannata ottaa stressiä, sillä muutamalla perusjutulla ja oikean kumppanin kanssa ne soljuvat eteenpäin. Me Villivisiolla osataan nämä jutut ja ollaan niissä mielellämme apuina, aina sisältöstrategiasta, konsepteihin ja kirjoitusurakkaan asti. Ota yhteyttä tai tsekkaa sisältösuunnittelun pakettimme, niin napataan aiheen ääreltä yhteistä aikaa!  

Kirjoittaja Aino Penttilä,
luova johtaja

Markkinointi Markkinointiviestintä Viestintä Yleiset