Oletko miettinyt, miksi jotkin yritykset tekevät sitä mitä tekevät? Miksi Fazer tekee suklaata ja leivonnaisia? Miksi Kone tekee hissejä ja liukuportaita? Miksi Biolan tekee luonnonlannoitteita ja kompostoreita? Entäpä miksi oma organisaatiosi tekee juuri sitä mitä tekee?

Vinkki: vastaus ei ole voiton tuottaminen. Taloudellinen tulos on seuraus jostain, ei syy tehdä. Yrityksenne perustajilla on todennäköisesti ollut mahdollisuus valita jokin muukin toimiala tai tuote kuin se, jolla nyt olette ja jota markkinoitte. Niin, miksi?

Elämme ajassa, jossa yhden käsityöläisen markkina-alueena voi olla koko maailma, ja toisaalta perinteikäs yritysjätti saattaa kompuroida itsensä ulos kehästä muutamassa vuodessa. Kiittää ja syyttää voi digitalisaatiota, globalisaatiota tai muuten vain muuttuvaa maailmaa. Useimmat toimialat on kilpailtu henkihieveriin, koska asiakkaan on helppo vertailla samankaltaisia tuotteita tai palveluja ja valita lopulta se edullisin vaihtoehto.

TED Talks -esitysten yksi katsotuimpia videoita on Simon Sinekin Golden Circle vuodelta 2009. Sinekin klassikoksi muodostunut teoria on, että menestyneet yritykset osaavat kilpailijoitaan paremmin kommunikoida sen, miksi he ovat olemassa ja miksi sillä on merkitystä asiakkaille. Vahva bränditarina – kirkas visio ja arvomaailma sekä selkeä brändilupaus – vetoaa tunteisiin, herättää kiinnostuksen ja luo erottuvan position suhteessa kilpailijoihin.

https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action#t-308240

Kirjoittaja Pauli Nurminen,
asiakkuusjohtaja

Brändi brändin rakentaminen