Oletko kaupassa napannut ostoskoriisi uutuustuotteen ja kotona pohtinut, miten näin oikeastaan kävi? Koitko olevasi piilomainonnan uhri vai oivalsitko, että tuotteesta on kirjoitettu lehdissä, blogeissa tai seuraamissasi some-kanavissa? Yhtäkkiä huomaat, että kaikki kanavat toitottavat ostoksestasi.

Uusia tuotteita lanseerataan koko ajan. Aikoinaan jännittävimmät hetket koettiin kevät–kesä- ja syksy–talvi-sesonkien kynnyksillä. Sittemmin tuotteita alkoi tipahtelemaan markkinoille kvartaaleittain, ja uskaltaisinpa väittää, että vuosineljänneksetkään eivät enää nykyään lanseerauksia juuri rajaa. Toki kuluttajauutuudet tulevat yleensä sopivasti sesonkiin – aurinkorasvaa ei kannata lanseerata enää syyskuussa tai joulusuklaita maaliskuussa.

Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, oikeille tyypeille

Tuotteen lanseeraaminen medialle on monesti yhtä tärkeää kuin mainonnalla saavutettu näkyvyys. Oikea-aikaisuus on tässäkin ensisijaisen tärkeää. On hyvä huomioida, että esimerkiksi aikakausilehtien sisältöjä tehdään useita kuukausia etukäteen ja erityisesti teemanumerojen sisällöt on saatettu lyödä lukkoon jopa vuotta ennen julkaisua. Tuote onkin esiteltävä medialle hyvissä ajoin huomioiden niin kuluttajalanseerauksen aikataulu kuin medioiden jo suunnitellut sisällöt. Tällöin tuote tavoittaa kohderyhmät oikea-aikaisesti – olipa sitten kyse kauteen sopivasta elintarvikkeesta, uudesta kosmetiikkatuotteesta tai kaikkia aisteja hivelevästä kodinelektroniikasta.

Onnistunut tuoteviestintä ei katso vain kirjoitettujen artikkeleiden ja mainintojen määrää vaan myös laatua. Maininnat tavoiteltujen kohderyhmien seuraamissa medioissa ovat sitä, mitä menestyksekkäässä mediaviestinnässä haetaan. Pitkäjänteisellä ja jatkuvalla työllä tuoteviestintä myös kasvattaa myyntiä sekä vahvistaa brändiä.

Tuotteen on toisaalta istuttava kohderyhmäänsä ja samalla noustava esiin ainutlaatuisuudessaan. Ainutlaatuisena juuri sinulle.

Viestintä auttaa erottautumaan

Tavarataivaassa puhuttavat kaudesta toiseen maut, muodot, leikkaukset, linjat, kuosit ja värit. Uutuustuotetta lanseeratessa onkin huomioitava trendit ja korostettava markkinointiviestinnässä tuotteen erityispiirteitä. Tuotteen on toisaalta istuttava kohderyhmäänsä ja samalla noustava esiin ainutlaatuisuudessaan. Ainutlaatuisena juuri sinulle.

Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, on selvää, että tuoteviestintä elää kuvista. On huomattu, että aikakausilehtien kollaasisivut ovat luetuimpia. Visuaaliset vinkit neljästä arjenhelpottajasta, samasta tyylistä eri hintaluokissa tai listaus 12 okranvärisestä sisustusesineestä herättävät varmasti huomion, ja sivulla viivytään kauemmin. Lifestyleen keskittyvät blogit ja sosiaaliset mediat elävät niin ikään kuvista. Kuva inspiroi ja innostaa sekä jättää muistijäljen. Tuoteviestinnän taituri pitääkin huolen myös siitä, että tuotteista on median saatavilla hyvälaatuiset, syvätyt tuotekuvat sekä muutamia tyylikkäitä fiiliskuvia, joissa tuote on esitelty luonnollisessa ympäristössään.

Onnistuneen tuoteviestinnän to do -lista:

  • Muista huomioida medialanseeraus jo siinä vaiheessa, kun tuotteen kuluttajalanseerausta ideoidaan.
  • Kerää ajatuksia tuoteviestintää varten: Miksi, kenelle ja milloin uutuustuote lanseerataan? Mitkä ominaisuudet tekevät tuotteesta ainutlaatuisen segmentissään?
  • Pohdi kohderyhmää ja listaa ne mediat, jotka voisivat tavoittaa kohderyhmän. Mieti myös millaisissa asiayhteyksissä haluat tuotteen ja brändin tulevan nähdyksi.
  • Huomioi medioiden teemanumerot ja sisällön aikataulut: aikakauslehden sisällöt voidaan tehdä useita kuukausia etukäteen.
  • Laadi tuotetiedote, joka kertoo napakasti tuotteen ominaisuudet, ja sen mikä tekee tuotteesta erityisen. Vältä ylisanoja tai mainosmaisia ilmaisuja. Muista myös kertoa tuotteen jälleenmyyjät ja suositushinta.
  • Huolehdi, että tuotteet on kuvattu hyvissä ajoin ja että lopulliset tuotekuvat ovat käytettävissä viimeistään silloin, kun tiedote jaellaan medialle.
  • Varmista, että tuotteista on toimittajakappaleita, vaikka tuote ei olisikaan vielä kaupoissa.
  • Harkitse tuotejakelua avaintoimittajille tai aiheesta kirjoittaville bloggaajille, mikäli haluat heidän pääsevän testaamaan tuotetta itse. Omin aistein kokeminen on monesti vähintään yhtä tärkeää kuin tiedotteen sisältämät faktat.
  • Mikäli tuote on arvokkaampi, kuten kodin elektroninen laite, voit varata median käyttöön testilaitteen. Varmista laitteen moitteeton kunto ennen kuin lähetät sen toimittajalle testattavaksi – naarmut näyttävät ikäviltä sivun kokoisessa tuotearviossa!

Kirjoittaja Karri Harju,
viestintäkonsultti

PR Viestintä brändiviestintä