Ai kui ei, kysyis kaltaiseni varsinaissuomalaine. No koska brändissä ei ole kyse pelkästään siitä, miltä se näyttää ja millaiseksi se muodostuu palvelukohtaamisissa sekä asiakkaiden mielissä. Kaikki alkaa yrityksen strategiasta, arvoista, kulttuurista – ja ennen kaikkea päivittäisestä tekemisestä.  

Käytännössä brändin pitäisi koskettaa jollain tasolla ihan jokaista työntekijää, työnkuvasta tai tittelistä riippumatta. Jos näin ei ole, brändistrategian rakentamisessa, viestimisessä tai sen arkeen viemisessä on jossain kohtaa kompasteltu. Uskallan jopa sanoa, että jos brändi ei ole luonteva osa yrityksen päivittäistä tekemistä, eikä sitä hahmoteta sisäisesti – siitä ei ikinä tule myöskään asiakkaille merkityksellinen, aito arvontuoton väline. 

Pistä säännöllinen brändiaika kalenteriin  

Kenellä vastuu brändistä ja sen johtamisesta sitten viime kädessä on? Vastaus on simppeli: toimarilla. Ja sen takia kalenterista pitää säännöllisesti löytyä aikaa brändille. Sillä se on hyvin johdettuna, viestittynä ja yrityksen kaikkeen toimintaan luontevasti tuotuna yksi suurimmista kilpailueduista – pääomaa, jota muiden on mahdotonta kopioida. Tämän takia brändille kannattaa uhrata aikaa ja ajatuksia. 

Vahvimpienkin brändien pitää uudistua, ja toimarilla on tärkeä rooli näiden paikkojen tunnistamisessa. Jos esimerkiksi yrityksen strategiassa tapahtuu suuria muutoksia, myös brändi kannattaa ottaa uudestaan luupin alle. Maltti on tässäkin valttia, brändihommissa ei kannata alkaa hötkyillä ennen kuin yrityksen strategia on valmis ja hyväksytty. Kun pohjatyöt ovat kunnossa ja tietyt valinnat tehty, myös brändistrategian laatiminen on huomattavasti virtaviivaisempaa. 

Kun johdat brändiä, se tuottaa

Faktaa on, että brändin rakentamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen tarvitaan myös tukku rahaa. Kun toimitusjohtaja ymmärtää brändin merkityksen ja aidon arvon liiketoiminnalle, osaa hän uskottavammin perustella siihen liittyviä kustannuksia ja päätöksiä muille. Pikavoittoja ei ole odotettavissa, mutta selkeällä johtamisella, pitkäjänteisellä duunilla ja riittävällä panostuksella brändi alkaa tuottaa mainetta ja massia.

Kirjoittaja Aino Penttilä,
viestinnän asiantuntija, team lead

Brändi Markkinointiviestintä Sisäinen organisaatio Strategia Yleiset