Tarkistuslista brändin vaalijalle – aloita sisältä!

03.04.2020 | Marja Kurkela

Miksi me täällä markkinointiviestintätoimistossa pauhaamme brändin sisäpelistä? Vuosien kokemuksella tiedämme, että etenkin kriisissä ne organisaatiot, joilla brändi ja arvot ovat kaiken keskiössä, pystyvät toimimaan ketterästi.

Mitä ensimmäisenä pitää ottaa huomioon tästä sisäpelin näkökulmasta, jotta markkinoinnin ja myynnin panokset eivät valu hukkaan?

Aloita näistä:

  1. Tarkista organisaationne rehellinen sisäinen tilannekuva yhdessä johdon, HR:n, markkinoinnin ja viestinnän kanssa
    Mitkä ovat suurimmat haasteet sisäisesti, jotta työarki pidetään rullaamassa? Kysy ihmisiltäsi, mikä heitä työssä motivoi ja mikä tuottaa nyt arjessa suurimpia ongelmia – töissä ja kotona. Näkymä on varmasti erilainen kuin omasi. Merkityksellisen työn tekeminen kannattelee myös vaikeuksissa. Priorisoi ja jaa vastuuta.
  2. Sanoita uusi digitaalinen yrityskulttuuri
    Sekä viestinnän kanavat, että lokaatiot ovat muuttuneet. Kirkasta eri viestintäkanavien tarkoitus ja tärkeysjärjestys. Kaikki eivät voi olla koko ajan langoilla. Konsultoi rohkeasti yrityksenne diginatiiveja ja nettinörttejä. Rohkaise digitaalisesti kiittämiseen, innostuksen osoittamiseen, peukuttamaan ja liekittämään työkaverin tekemisiä.Jos et kehtaa sanoa työkaverille, että oot ihana, niin laita emoji. Ne on alun perin kehitetty tunteiden kuvaamiseen digimaailmassa ihan syystä. Sparraa johtoa näyttämään esimerkkiä. Pönöttämisen voi nyt unohtaa.
  3. Muotoile sisäisen viestinnän persoonat ja kohderyhmät uudelleen
    Mitä uusia kohderyhmiä on syntynyt? Esimerkiksi yt-kierroksen tuloksena saatat joutua luopumaan kovista osaajista. Millaisella viestinnällä varmistat, että saat rekrytoitua heidät uudelleen tilanteen helpotuttua? Miten he puhuvat edustamastaan brändistä nyt, astuessaan täpötäydelle työmarkkinalle?Entä miten huomioit kaikessa viestinnässä työntekijöiden erilaiset etätyövalmiudet ja perhetilanteet, jotta välität arvostusta ja armollisuutta? Se, miten empaattisesti brändi puhuu asiakkaille nyt, ei saa nyt poiketa siitä, miten puhutaan sisäisesti.
  4. Terävöitä agendat ja tehtävänkuvat
    Viimeistään nyt saamme kaikki tunnustaa, että olemme ihmisiä. Arjen työkavereina on nyt kissat, koirat ja lapset. Selkeät tehtävänjaot, agendat ja viestivastuut vapauttavat kaistaa. Terävöitä, kuka ottaa koppia, kuka pitää huolta kokonaisuuden eteenpäinviemisessä, kuka taas saa tehtäväkseen keskittyä pitkäjänteiseen tulevaisuuden työstämiseen.
  5. Sanoita sisäistä tilannekuvaa säännöllisellä, selkeällä ja tiheällä viestinnällä
    Tihennä yhteisten palaverien määrää. Viesti suoraan, älä piiloudu hallintokielen taakse. Älä jätä ihmisiä liian pitkäksi aikaa yksin puurtamaan. Ihmisten tiedon tarve kasvaa sekä sisäisesti (tuleeko meille yt:t), että ulkoisesti (onko noi vielä pystyssä?).Pidä yllä toivon aspektia. Se ei ole sama kuin katteeton optimismi. Toivo on päätös siitä, että aina on toivoa. Anna sen näkyä!
  6. Määrittele brändin rehellisyyden aste
    Puhuuko brändinne samaa kieltä ulkoisesti ja sisäisesti? Organisaation sisäinen tuska tai epätietoisuus turskahtaa ennemmin tai myöhemmin ulos. Suuri kuilu näiden kahden välillä lisää somekohun tai maineriskin todennäköisyyttä. Kriisissä avoimuus ja rehellisyys brändin mukaisella puheen tavalla kannattaa myös ulkoisessa viestinnässä. Osoittaako yrityksenne eettinen kompassi kaikille yhteiseen suuntaa?
  7. Valjasta intohimot
    Ihmisillä on tarve olla osa ratkaisua kriisissä. Etenkin niillä ihmisillä, jotka kokevat tekevänsä merkityksellistä työtä brändinne eteen. Tarjoa kanava näille intohimotyötä tekeville ja ota apu vastaan.
  8. Ota käyttöön entistä visuaalisempi viestintä
    Viestinnän ja johtamisen täytyy olla nyt aiempaa visuaalisempaa, pelkät excelit ja numerot eivät riitä suunnan kertomiseen sumussa. Valjasta käyrät, värit ja palkit. Brändin mukainen visuaalisuus viestinnässä auttaa erottumaan kun kaikki puhuvat samasta asiasta tänä keväänä.
  9. Varmista moniäänisyys
    Yhteiset säännöt ja käytöstavat luovat turvallisuutta epävarmuuden keskellä. Varmista, että hiljaisimmallakin on mahdollisuus terävien huomioiden tekemiseen etäkanavissa. Nyt tarvitaan kaikkia silmäpareja. Sparraa esimiehet uuteen sisäisen viestinnän tilanteeseen etukenossa.
  10. Tarkista ihmiskäsityksesi (Tämä on yksilötehtävä)
    ”Kukaan ei ole vittumainen tarkoituksella”, kääntyy suussani mieluummin ”ajattele aina kaverista lähtökohtaisesti hyvää” -muotoon. Nyt jos koskaan tarvitsemme kiitosta siitä, että homma menee oikeaan suuntaan. Vahvista kollegan arvostamisen kulttuuria. Se nimittäin haisee myös ulospäin.

Mitä lisäisit listaan? Mistä suunnasta te olette lähteneet ratkomaan tilannetta? Pistetään hyvät havainnot jakoon!

P.S. Palaa kohtaan yksi. Mitä sait kyselyssä selville? Pienimmässä yhteisessä nimittäjässä, joka ihmisiäsi motivoi työarjessa, kytee teidän brändinne purpose, why ja olemassaolon syy. Ponnista siitä. Kun koko yhteiskunnan läpäisevä kriisi vie arjelta pohjan, paljastuu ennen kaikkea se, onko organisaation olemassaolon syy kirkas.

Kirjoittaja

Marja Kurkela, viestinnän asiantuntija

Lisää kirjoittajalta:

Tuoreita ajatuksia:

Tuntematon tulee tutuksi tökkimällä sitä

"Näkyvyys kaksi askelta tulevaisuuteen" sanoi markkinointisään ääni, joka kuulostaa hyvin paljon merisään ääneltä. "Ja kahden askeleen jälkeen kenties toiset kaksi askelta tulevaisuudesta kaakkoon. Sen jälkeen en osaa enää kyllä yhtään sanoa.", jatkoi ääni kunnes lopetti.

26.08.2020 Luovuus · Sisäinen organisaatio · Uncategorized @fi · Yleiset ·

Kohti tuntematonta ja sen yli

”Olipa kevät kuomaseni”, totesin koronan runteleman kevään jälkeen. Kevät 2020, jolloin koronapandemia ei kohdellut ketään hellästi: ei yrityksiä tai arkea sellaisena kuin normaalisti sen tunnemme. Kevät järkytti ja ravisteli. Kesäloman koittaessa uskon, että moni meistä pyyhki hikeä otsalta ja toivoi, että jospa syyskaudella tämä tästä helpottaa.

26.08.2020 Luovuus · Sisäinen organisaatio · Yleiset ·

Näin tunnistat viestinnän
seitsemän hukkaa

Viestintä on osa liiketoimintaa, mutta viestimällä tuotetaan paljon hukkaa, joka vaikuttaa liiketoimintaan negatiivisesti. Näin tunnistat viestinnän hukat.

04.06.2020 Brändi · Strategia · Viestintä ·